Doet een man parfum, of aftershave op?

Een vriend van me en ik waren het er duidelijk over eens dat mannen een overhemd dragen, en vrouwen een blouse. Maar hoe zit dat met parfum en aftershave? Kunnen mannen ook parfum op doen, of is parfum alleen bestemd voor vrouwen? Het gaat dan om het woord, want natuurlijk kunnen mannen letterlijk parfum op doen. :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
rose
12 jaar geleden
Blijkbaar klopt je vooronderstelling m.b.t. blouses ook niet helemaal: http://outlet.zalando.nl/blouse-multicolor-bj1-xzw-0025-99.html?wmc=CIAO&utm_source=COM&utm_medium=CIAO

Het beste antwoord

Misschien is handig om ook te weten wat het verschil is tussen al deze producten.

Op hoofdlijnen is een parfum het sterkst geurend (20% tot 40% geurbestanddelen), een eau de parfum geurt ook behoorlijk (10% tot 20% geurbestanddelen) en een eau de toilette geurt van nature het minst (5% tot 10% geurbestanddelen). Het sterkst geurende product is per 100 milliliter ook het duurst. Parfum is duurder dan eau de parfum en dat is op zijn beurt weer duurder dan eau de toilette.

Voor heren zijn op de markt vooral veel eau de toilettes verkrijgbaar (99% schat ik). Het idee daarbij is dat mannen niet te sterk willen geuren en dus wordt aan hen vooral de 'weinig' geurende eau de toilette verkocht. Weinig geurend vind ik overigens relatief, want je kan heel veel op sprayen en dan geurt het toch behoorlijk.

Mannen kunnen dus wel parfum op doen, maar er zijn niet veel echte mannenparfums verkrijgbaar (al spreken heel veel adverteerders op internet over parfum, meestal gaat het over eau de toilette als je doorklikt!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een man gebruikt doorgaans aftershave en een vrouw parfum. Dit vind je terug in de gegeven definities (link 1 en link 2).

Toegevoegd na 1 minuut:
af - ter - shave [aaft ` (r)` sjeev] (Engels) de -woord (mannelijk) aftershaves lotion (geparfumeerd water) om na het scheren te gebruiken

parfum
Uitspraak: pɑrˈfʏm het -woord parfums Zelfst. Naamw. vloeistof met een aangename geur `parfum opdoen`
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/parfum

Toegevoegd na 9 minuten:
Nav de reactie van kwakzalvertje ging ik toch twijfelen en hij heeft helemaal gelijk. Hoewel mannen doorgaans aftershave gebruiken zijn er zeker ook parfums voor mannen.

Het antwoord op je vraag is dus: mannen kunnen ook mannenparfum op doen, maar ik denk dat het gros aftershave opdoet.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit is mijn dag niet: "zij" heeft helemaal gelijk, sorry kwakzalvertje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kunnen mannen parfum op doen. Parfum is voor mannen en vrouwen. Kijk maar eens bijvoorbeeld bij Douglas ofzo, die hebben een hele wand vol met mannenparfum.
Trouwens, parfum en aftershave zijn 2 hele verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar héét het ook officieel parfum?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep
Parfum is nou eenmaal parfum (alcoholhoudend geurwater) of dat nou voor mannen of voor vrouwens is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + voor jou kwakzalvertje, ik was te snel met mijn incomplete antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach kan gebeuren, we zijn niet allemaal perfect :P
Je hebt voor mannen de eau de toilette, de zogenoemde parfum en je hebt aftershave die eigenlijk bedoeld is voor de kleine wondjes na het scheren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man gebruikt nooit aftershave. Wel eau de toilette of nog liever parfum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook simpelweg een geld kwestie:
aftershave goedkoopst
eau de toilette duurder
parfum nog duurder.
Aan de andere kant:
Blijft parfum langer "hangen" dan eau de toilette en deze blijft weer langer hangen dan aftershave.

Overigens prikt aftershave het minst na het scheren, doordat er minder alcohol inzit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannenparfum wordt in de regel 'Eau de Cologne' genoemd.
Verder is alles gezegd in de gegeven antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannen gebruiken misschien vaker eau de toilette dan parfum, maar eau de cologne ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jawel.
Parfums voor heren:

http://www.parfumcenter.nl/parfum-heren.html?gclid=CJ2wx4GzyakCFU6FDgod1S1xOA

http://www.parfumconcurrent.nl/top10/heren

Er bestaan dus inderdaad genoeg parfums voor mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ook mannen parfum, dus ik denk dat er aftershave EN parfum voor mannen is