Eeuwen en eeuwen zijn schilders bezig geweest met het zo goed mogelijk weergeven van de wereld om hen heen. Echter, aan het begin van de 19e eeuw werd het fototoestel uitgevonden, waarmee de werkelijkheid met een druk op de knop exact vastgelegd kan worden. Het was daardoor niet langer de taak van de artiest om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen omdat er simpel een betere manier voor gevonden was. De kunstenaars werden daardoor steeds vrijer in het bepalen van het onderwerp en de wijze van vastleggen. Het Impressionisme alsmede de daarop volgende stromingen kunnen dan ook als het interpreteren van de zichtbare werkelijkheid gezien worden.

Het Impressionisme heeft met name betrekking op de schilderkunst. De kunstenaars zoals Monet, Manet, Renoir, Degas, Cezanne, toonden veel belangstelling voor de natuur. In plaats van het werken in hun atelier verkozen velen het werken in de open lucht.

Al in 1880, dus zes jaar na het ontstaan van de term Impressionisme, volgt een reactie op de heersende stroming. Wat als revolutie in de beeldende kunst begonnen was, werd nu algemeen geaccepteerd en een soort bezadigde houding werd merkbaar. Een grote groep kunstenaars begon te experimenteren met nieuwe methodes in de overtuiging dat de ontwikkeling naar een nieuw soort kunst nog lang niet ten einde was. Men zocht naar een nieuwe en diepere waarheid achter het kunstwerk.
Al zoekende ontwikkelde men zich in verschillende richtingen, maar een duidelijke trend bleef het steeds dieper in de materie dringen om, op wetenschappelijke wijze, achter de ware aard van de materie te komen.
12 jaar geleden
Impressionisme
Een groep schilders ontdekte dat schaduw niet een vermindering van kleur betekent, maar een aanvullende contrasterende kleur bevat. Met deze ontdekking was het impressionisme geboren. In de tijd van het impressionisme wordt de kunst in salons getoond. Hier wordt dan ook door de mensen van stand een ‘oordeel’ gegeven over of het kunst is of niet. Bij het impressionisme wil men een impressie gegeven van een bepaald moment van de dag. Details krijgen nauwelijks aandacht. Een impressie wordt gegeven door iets snel te schilderen. Impressionisten werkten dan ook veelal buiten, ‘en plein air’. Hierdoor kreeg de lichtval alle aandacht. Impressionisten verkozen als thema’s landschappen, interieur, stilleven en portretstudies.

Belangrijke schilders: Monet, Renoir, Pissarro, Sisley en Degas.

Postimpressionisme
Het postimpressionisme is voortgekomen uit het impressionisme. Bij het postimpressionisme wordt meer nagedacht over hoe men wil schilderen. Dit wordt gedaan met ‘berekend’ kleurgebruik. De kleurmenging moest volgens hen in het oog plaatsvinden. Het pointillisme is een goed voorbeeld hiervan. Het impressionisme is een ‘voorstroming’ voor schilders als van Gogh, Cézanne en Gaugain. Deze drie schilders zorgden er voor dat er aan het begin van de 20ste eeuw nieuwe stijlen ontstonden. Zo is van Gogh verantwoordelijk voor het expressionisme. Cézanne zorgt voor het ontstaan van het kubisme en Gaugain geeft vorm aan het symbolisme. Vooral Van Gogh en Cézanne hadden meer aandacht voor structuur in vorm en kleur. Gaugain was een zeer bijzondere vernieuwer van het impressionisme. Hij schilderde vrij exotisch, wat kleur en onderwerp betreft.

Belangrijke schilders: Seurat en Signac (pointillisme), Van Gogh (expressionisme), Gaugain (symbolisme, fauvisme), Cézanne (kubisme).