Waarom hoor ik de laatste tijd op tv zo vaak 'vanavend' zeggen ipv 'vanavond'?

Toegevoegd na 1 week:
(het valt m.n. op bij de zgn serieuze journalisten). Is het Noordhollands? Hilversums?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verloedering van de Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heet deze site goeie vraag en geen goede vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Goeie" komt voor in de Van Dale: ~goeie (in spreektaal) verbogen vorm van 1goed: ~ genade uitroep van verbazing
(http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=goeie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook niet fout om goeie te zeggen, alleen 'mooi' is het niet.
Maar taal leeft......en verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daaaroooom!
Maar nu even antwoord op de vraag :)

Antwoorden (3)

het is de laatste jaren trend dat er ook accenten en dialecten op televisie mogen. Kijk ook maar eens naar de tv-reclames (mona, Mora, Knorr enz).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoort bij taal. Uitspraak verandert langzaam maar zeker en het vervlakken van niet-benadrukte lettergrepen in dagelijkse spreektaal is een normaal verschijnsel. Dat je het de laatste tijd vaker op TV hoort heeft waarschijnlijk nog het meest te maken met het toenemend gebruik van popie-jopie spreektaal op TV. Kijk maar eens terug naar shows van een jaar of twintig geleden. Mensen als Mies Bouwman en Willem Duys spraken nog zorgvuldig ABN.
Maar dat was toen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik toch wat anders. Natuurlijk 'leeft' taal. Maar 'vanavend' heb ik nog nooit iemand horen zeggen. Behalve Mart Smeets en Dieuwertje Blok dan. Is het iets regionaals als 'Hilversums' ofzo?
Vooral Cees Boonman hè?
In Noord-Holland wordt de uitgang -end in veel woorden uitgesproken met een klank die het midden houdt tussen -ond en -and. Let er maar eens op. Veel radio- en tv-journalisten, bijvoorbeeld Bert van Slooten, spreken over vervuilonde stoffen, de dreigonde crisis, een daverond applaus enz. Het "vanavend" zou dan een geval van hypercorrectie kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken deze mensen niet. Wel heb ik Amsterdammers dingen horen zeggen als "ontzettOND" inderdaad. Dat lijkt meer op accent. Maar 'vanavend' blijft gewoon fout of popie-jopie taal; niet echt iets voor 'serieuze' journalisten...