Waarom noemt men een ezelsbruggetje een ezelsbruggetje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
7.9K

Antwoorden (4)

"Het woord is waarschijnlijk afkomstig van het feit dat de ezel maar een heel klein randje nodig heeft om snel op de plek van bestemming te komen; een plank over een sloot volstaat al. Het woord ezelsbrug bestond reeds in de Latijnse scholastiek in de Middeleeuwen (pons asinorum)."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bruggetje is een hulpmiddel om makkelijk aan de overkant van het water te komen. Een ezel heeft de eigenschap slechts een heel smal randje of plankje nodig te hebben om over te lopen. Maar hij heeft dat randje of plankje wel nodig. Hij kan er niet overheen springen (zoals bijvoorbeeld een paard). Wij gebruiken het ezelsbruggetje om op een makkelijke manier iets te onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ezelsbruggetje is een hulpmiddel om iets te onthouden.
In de middeleeuwse filosofie werd deze term gebruikt voor 'een wending die logische verhoudingen aanschouwelijk maakt'.
De oorsprong is waarschijnlijk het verhaal van Plinius over de ezel die niet over een brug loopt als hij daar doorheen het water kan zien.

Toegevoegd na 31 minuten:
Extra uitleg:
In de eerste eeuw van onze tijdsrekening had Plinius het over ezelinnen die niet over een brug te krijgen waren als ze zagen dat er water onder liep; ze moesten er dan over geleid worden. Een pons asinorum is dus een moeilijkheid die je met een hulpmiddel kan oplossen, zoals in de voorbeelden hierboven. De naam ezelsbruggetje ging dan over van de moeilijkheid naar de oplossing: een bruggetje voor ezels, een hulpmiddeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ezelsbruggetje is de benaming voor een mnemotechniek om iets heel anders makkelijk te kunnen onthouden. Veelal is het te onthouden ezelsbruggetje op zichzelf nonsens. Het kan nog zijn dat het ezelsbruggetje zelf niet te onthouden is, of dat de informatie tegenstrijdig of dubbelzinnig is ("welke is het nou?"). Op dat moment is het bruggetje contraproductief.

Het woord is waarschijnlijk afkomstig van het feit dat de ezel maar een heel klein randje nodig heeft om snel op de plek van bestemming te komen; een plank over een sloot volstaat al. Het woord ezelsbrug bestond reeds in de Latijnse scholastiek in de Middeleeuwen (pons asinorum).