Wat is de betekenis van het gezegde 'over je eigen schaduw heen stappen'?

Betekenis volgens mij; je ergens overheen zetten en toch doen. Maar in letterlijke zin kan je niet over je schaduw heen stappen. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
9.8K

Antwoorden (1)

Als je over je eigen schaduw heen springt, heb je een beslissing genomen waarbij je je niet liet leiden door eigenbelang of het belang van je organisatie of politieke partij, maar door een hoger belang.
Politici die een akkoord sluiten en daarbij over hun schaduw heen springen, hebben daarbij bijvoorbeeld het landsbelang voor ogen, en niet het belang van hun politieke partij. Het is zelfs mogelijk dat ze op punten die hun partij zeer belangrijk vindt, water bij de wijn moeten doen. Dat gaat dan misschien met tegenzin – en ongetwijfeld ook met angst voor een 'afrekening' bij de eerstkomende verkiezingen – maar de overtuiging dat het akkoord er móét komen omdat het anders verkeerd gaat met het land, geeft de doorslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt bij over zijn schaduw heen springen de algemene betekenis 'iets beter doen dan verwacht werd'; 'iets doen waar niemand je toe in staat of bereid achtte'. Het aspect 'je eigen belangen even opzijzetten', dat de laatste jaren vooral nadruk krijgt, wordt (nog) niet genoemd. Over je eigen schaduw heen springen is iets wat in werkelijkheid niet mogelijk is. Wie dat in figuurlijke zin toch doet, doet dus iets wat onmogelijk geacht wordt, en dus heel bijzonder is.