Hoe schrijf je verwoest in deze zin (Verleden tijd): ''In het sprookje (verwoesten) de heks het kasteel van de prinses.''

Graag ook erbij waarom deze manier. Ik dacht zelf aan verwoestte maar dit schijnt fout te zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (5)

verwoestte ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verwoestte klopt wel ik heb het geprobeerd bij word als hij dan een grammatica fout vond maar dat was nie zo ;$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Word is ook niet zo heel betrouwbaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als je word 2007 hebt niet nee :P
maar die heb ik niet hoor :)
In het sprookje verwoestte de heks het kasteel van de prinses. Het is stam (dus -en = verwoest) + te van de verleden tijd. Voor controle kun je ook deze site bekijken: http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/verwoesten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwoestte is goed hoor.
In de verleden tijd van zwakke werkwoorden gebruik je de ik-vorm +te of +de.
Het hele werkwoord is verwoesten. O, te kijken of je -de of -te moet hebben, kijk je naar de laatste letter voor -en. Dat is in dit geval een t. De t zit in 't kofschip, dan gebuikt je -te.
Het is dus verwoest +te, verwoestte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet maar zo denken, een docent is ook maar een mens. Breng het op een niet-aanvallende manier, dan krijg je vast gelijk.
verwoestte. Stam of ikvorm is verwoest
voor de verleden tijd komt daar te achter dus verwoestte.
verwoeste is bijvoeglijk naamwoord zoals : de verwoeste stad
anneliez
12 jaar geleden
De heks is het onderwerp. Dus verwoesten de persoonsvorm. De stam is verwoest. De heks verwoestten. Dus met 2 t's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is fout. De heks is enkelvoud. Slordigheidje hoop ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De heks was een tweeeiige eenling,dus verwoesttten zij de kasteel.