Wie heeft de waaier uitgevonden?

We hebben derover geduscusieerd met vriendennen.
Ik zeg in China of Japan en de anderen zeggen in Spanje.
Wat is nu juist?

Toegevoegd na 4 minuten:
Gediscussieerd zal het rechtzetten voordat iemand nu het doet :p

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

volgens mij is er niet echt 1 land aan te duiden of 1 persoon die de waaier heeft uitgevonden
ik kan me voorstellen dat het vrij natuurlijk is om in elk land waar het erg warm is dat iedereen al gauw naar een waaierachtig voorwerp grijpt en dat ze onafhankelijk van elkaar tot waaiervormige voorwerpen kwamen
kan me voorstellen dat grote bladeren de eerste natuurlijk waaiers waren en de vorm is daar als snel van afgeleid.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De chinezen 2 eeuwen voor christus.

Toegevoegd na 1 minuut:
In dat stukje staat wel dat de japanners weer als eerste met een opvouwbare waaier kwamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de 6e eeuw werden er twee waaiers ingevoerd vanuit China naar Japan. De tuan shan (ceremoniële waaier) en de bian mian (rigide waaier).

De tuan shan was een zeer grote ronde waaier die alleen door de elite gebruikt werd voor speciale gelegenheden. De bian mian kreeg de naam uchiwa (団扇) en was een kleine ronde waaier die men makkelijk kon vasthouden.

De kanji voor waaier 扇, oftewel ogi, is een tekening van veren onder een dak en betekend letterlijk ‘lucht agiteren’. De oudste houten waaiers waren niet gedecoreerd met kleur of afbeeldingen. De e-ogi (絵扇) was een waaier met een tekening of kaligrafie op het blad geschilderd en ontstond pas in de 8e eeuw wanneer de waaier een belangrijk deel in de maatschappij begon te spelen. Men kan gerust zeggen dat met de opkomst van de waaier als een statussymbool, de waaier zelf ook status moest kunnen uitstralen. Dit gebeurde met behulp van inkt en houtwerk.

Tijdens de Heian periode (平安時代, 794-1185) werd door de Japanners de sensu (扇子) uitgevonden. Deze waaier kon men vouwen. Hij was gemaakt van hout en papier. Later begon men ook zijde te gebruiken voor het blad. Een variant van de sensu is de hi-ogi (衵扇), dit een versierde waaier die door de aristocrate in het hof werd gebruikt.

Geschriften van de Heian periode, zoals Sei Shonagon’s Pillow Book en Murasaki Shikibu’s Tale of Genji bevatten ook scènes waarin de sensu wordt gebuikt voor kalligrafie, of als een cadeau.

Met de ontwikkeling van de waaier als een kunstobject begon het ook een export goed te worden. De monnik Chonen bracht tijdens zijn bezoek naar de Chinese keizer in 983 de sensu waaier als een gift. De komende eeuwen werd de sensu waaier langzamerhand een typerend Japans exportproduct naar China en Korea. Vooral met de opkomst van de e-ogi en het gebruik van een zijden blad was de sensu een gewild product. Via de zijderoute kwamen de sensu waaiers ook in Europa.

De Muromachi periode (室町時代, 1333-1573) zorgde voor verbeterde contacten met China. Dit leidde niet alleen tot meer export maar ook tot import. Deze import van nieuwe productie methodes zorgde voor een efficiëntere fabricage van de sensu waaiers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees hierover meer op deze site:

http://mediawiki.arts.kuleuven.be/geschiedenisjapan/index.php/Ogi_(%E6%89%87)_-_De_Japanse_waaier

Toegevoegd na 5 minuten:
http://mediawiki.arts.kuleuven.be/geschiedenisjapan/index.php/Ogi_(%E6%89%87)_-_De_Japanse_waaier

Toegevoegd na 6 minuten:
De onderstaande bron moet je hebben!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geschiedenis van de waaier gaat ruim 3000 jaar terug in onze tijd. Toen vond men al bewijs dat de Grieken, de Etrusken en Romeinen een vorm van waaier gebruikten als koeling en als ceremoniële voorwerpen.
Amadea