Hoe verwerk je een troonrede in APA-stijl?

Ik wil graag een stukje gebruiken van de troonrede. Deze staat op de website van de rijksoverheid, dus ik dacht dat ik deze dan wel als bron zou kunnen linken. Alleen de auteur is lastig. De Koning heeft gesproken, maar de minister-president heeft dit toch geschreven? Ik kom er niet uit, iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Antwoorden (3)

Binnen APA lijkt de auteur hiervan niet uit te maken, het gaat om degene die spreekt. Dat concludeer ik in ieder geval op basis van de voorbeelden die ze noemen: Obama of McCain worden ook genoemd als auteur, ook al hebben ze hun toespraken niet zelf geschreven. Ik neem ook aan dat de minister-president hulp heeft gehad, en zo blijf je bezig. Neem als auteur dus de koning. Zie link verder voor info. En dan aan het eind "Retrieved from (adres van Rijksoverheid)".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
APA words? Sorry, dat ken ik niet, is dat een programma om bronnen te verwerken? Maar als er auteur staat, dat is dan toch niet erg? Ik weet overigens niet hoe streng ze zijn, maar met dit soort uitzonderingsgevallen moet het vooral duidelijk zijn waar je bron vandaan komt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand moeilijk gaat doen over het feit dat een of andere speechschrijver geen credits krijgt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het wel opgaat in de zin dat het onduidelijk is wie de uiteindelijke auteur is, daar gaat het hier om. Ik ontken zeker niet dat het verschillende uitingen zijn, die verschillende waardes hebben, maar daar gaat het hier niet om: het gaat om welke auteur je moet citeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook hier heeft Viridiflavus gelijk. Als bij het plaatsen van een samenvatting van de Nederlandse Troonrede hier de APA-regels al zouden gelden (en dat doen ze niet) dan is verwijzing naar de publicatie in de betreffende Staatscourant ruim voldoende.
Als de auteur niet bekend is, dan is het vermelden van de verantwoordelijke organisatie (i.c. Rijksoverheid neem ik aan) voldoende.

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zegt dit op haar website:

Hoe moet een bron zonder auteur worden weergegeven?
Is de auteur van een bron niet bekend? Vermeld dan de verantwoordelijke organisatie. Is die ook niet bekend, zet dan de titel vooraan en het publicatiejaar erachter, gevolgd door de rest van de bronvermelding. In de tekst wordt in plaats van de auteur de titel genoemd. In de bronnenlijst wordt deze bron dan bij de eerste letter van de titel vermeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de auteur lijkt me gewoon de koning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@viridiflavus, je hebt helemaal gelijk. De auteur is absoluut níet degene die de Troonrede voorleest.
De Troonrede wordt uitgesproken door de Koning namens de regering. De Koning zelf heeft weinig tot geen invloed op de inhoud. De inhoud van de Troonrede wordt bepaald door de regering en bevat de beleidsvoornemens voor het daaropvolgende jaar.
De troonrede bevat, volgens traditie, behalve beschouwingen over hetgeen in Nederland en elders in de wereld is gebeurd, ook aankondigingen van plannen en maatregelen op het gebied van wetgeving en bestuur.

Sinds 1987 krijgen twee medewerkers van Onze Taal als enige buitenstaanders de troonrede vóór de derde dinsdag van september onder ogen. Dat gebeurt onder strikte geheimhouding op het Binnenhof. "Vroeger zaten zij met betreffende premier aan tafel. Tegenwoordig heeft de premier plaatsgemaakt voor een team van hoge ambtenaren en tekstschrijvers. Hoe de troonrede tot stand is gekomen, doet verder voor het bepalen van de auteur(s) niet ter zake.
De auteurs van de troonrede in Nederland zijn en blijven de ministers onder verantwoordelijkheid van het kabinet. De regering bestaat weliswaar uit de Koning en alle ministers, maar aangezien alles wat de koning eventueel in de troonrede zou willen laten schrijven onder de verantwoordelijkheid van de ministers valt, kan men de koning als persoon niet als auteur noemen.

Kort gezegd: de auteur van de Nederlandse Troonrede is de Nederlandse regering.