Wat is de juiste spelling: Paddenstoel of Paddestoel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
20.1K

Het beste antwoord

Paddenstoel. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. Meteen goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yup klopt wanneer je het groene boekje hanteert. Wanneer je het witte boekje hanteert kan het beiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (5)

Ter gelegenheid van de meest recente uitgave van het zg. "Groene Boekje" zijn de spellingsregels op een aantal punten aangepast. Daarbij is de tussen n in het woord paddestoel weer toegevoegd, zodat we nu voortaan éénduidig de spelling paddenstoel moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel het meervoud van pad padden is, heeft een paddestoel natuurlijk helemaal niets met padden of stoelen te maken, en is het gelukkig, ondanks de geforceerde nieuwe spelling, gewoon een paddestoel gebleven.
Jammer dat panneNkoeken wel in de pan gebakken koeken zijn, anders hadden we nog gewoon lekker pannekoek kunnen schrijven.
Het is er ook zo veel makkelijk op geworden he ? ...not.....

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, ik lees net dat het ineens weer allebei mag....sjongejongejonge. Blijf toch van die taal af en luister naar wat mensen zeggen. Zodra iedereen paddeNstoel zegt, kun je de spelling vanzelf gaan aanpassen.

maar okee, ik neem het terug, het mag dus allebei. Wat je makkelijker vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist het zeker, mar ze hebben het stiekem achter mijn rug zitten veranderen ......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etymologisch schijnt het trouwens wel te kloppen, dus sorry, Danielle, ik ga mijn hele antwoord even veranderen.....ach nee, laat die duimpjes maar komen, had ik maar eerst moeten googelen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Zieneres; oh, mag gerust hoor, dan is het tenminsten een TERECHTE min ; da's ook wel eens prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://paddestoelen.startpagina.nl/
Dan hebben zij het op de paddestoelen.startpagina dus allemaal fout?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het groene boekje dus blijkbaar wel. Maar eerlijk gezegd volg ik zeker in dezen voornamelijk mijn eigen spelling. Meer Witte Boekje eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat is een website uit 2000 ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het witte boekje aanhoud ja dan kan het. Groene boekje is het foutief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan is ie nog jonger dan ik ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://paddestoelen.startpagina.nl/
Hebben zij het dan echt allemaal fout?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat ze het witte boekje aanhouden. Doen ook vele media.
Volgens het 'groene boekje' is het Pannenkoek.
Volgens het 'witte boekje' kan het naar eigen believen.

Toegevoegd na 2 minuten:
pannenkoek hoe kom ik daar nu weer op... ik bedoel Paddenstoel... Komt omdat deze verwarring vaak gesteld word met pannenkoek maar ik bedoelde de 'paddenstoel'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is het paddenstoel.
Taaltechnisch zou het paddestoel horen te zijn, want de n heeft totaal geen toegevoegde waarde.

In deze moderne, snelle tijd horen de woorden eigenlijk niet overbodig langer gemaakt te worden, maar wijze heren hebben bij de laatste spellingsregels gemeend onze taal nog maar wat moeilijker en onlogischer te maken dan daarvoor.