Hoe kan ik me het beste voorbereiden op het maken van een documentaire?

Ik ga binnenkort naar indonesie en wil een documentaire maken over het leven van mijn opa tijdens de tweede wereldoorlog en de bersiap-periode.
Ik wil graag weten hoe ik me hierop het beste kan voorbereiden. Wat moet ik bijvoorbeeld meenemen voor het filmen? Moet ik alvast opzoek gaan naar goede plekjes om dingen op te nemen of moet ik een soort storyboard maken? kan ik zoiets maken met een normale vakantie videocamera?
etc.
Gewoon enkele tips aub

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een leuk idee! Het zou natuurlijk ideaal zijn als je met professionele apparatuur kon werken, maar ja, dat is echt niet voor iedereen weggelegd.

Het doel van je video zal (denk ik) toch wel zijn om een zo groot mogelijke groep kijkers te trekken. Daar moet je dus eerst even goed over nadenken. Het is immers zonde om er veel tijd in te steken als de uiteindelijke productie door drie mensen wordt bekeken en daarna in een la belandt.

Het maken van die video begint dus altijd met het nadenken over een aantal simpele uitgangspunten:

Doel: Wat wil je met de film bereiken?
Doelgroep: Voor wie is de videoproductie bestemd?
Inhoud: Wat wil je met de film vertellen?
Platform: Waar wordt de film vertoond?
Stijl: Formeel, informeel, vlot, grappig, ludiek, filmisch, etc.
Categorie: Nieuws, verslag, reportage, documentaire, video-pitch, promotiefilm, bedrijfsvideo etc.
Interviews: Wil je interviews in de film of alleen beelden?
Voice-overs: Wil je voice-overs erbij om het verhaal te ondersteunen?
Muziek: Wil je muziek onder de film gemonteerd hebben?

Daarna moet je eens kijken wat, binnen jouw budget en de tijd die je ervoor wilt uittrekken, de (on)mogelijkheden zijn.

Het maken van een video begint met een synopsis: een overzichtelijke weergave of samenvatting van de inhoud van de film. Vervolgens ga je dat uitwerken in een script. Dat is de uitwerking van de synopsis, waarin je vastlegt wat de kijker zal zien en horen.

Verder kun je nog denken aan een draaiboek, waarin tot in detail de opnamen zijn uitgewerkt: wie, wat waar, wanneer en waarom. ("Waarom" is in dit geval het doel van die specifieke opname; dus de boodschap die je wilt overbrengen).

Tot zover de belangrijkste "eerste stappen" voor het maken van een video.

Heel veel plezier!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel!!
Mijn doelgroep is sowieso mijn klas en een grootouder opdracht voor nederlands (dat we volgend jaar krijgen) en verder nog familie etc. Ga snel aan de punten werken!
zondag
12 jaar geleden
@Greenhobbit roept hier wel +! maar geeft hem niet. Dus krijg je hem van mij.
Pieter2011
12 jaar geleden
De eerste stap is altijd de vraag: wat is het doel van de video? Uit jouw verhaal begrijp ik dat je een beeld wilt schetsen van het leven van je opa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Je zou dat doel ook iets ruimer kunnen maken, waardoor de video voor een veel grotere doelgroep interessant zou kunnen worden. Bijvoorbeeld: de video heeft tot doel om een beeld te schetsen van het leven in Indonesië tijdens de 2e WO, mede op basis van de ervaringen van je opa. Misschien moet je eerst dat thema dus eerst nog iets verder uitwerken. Wil je ook laten zien hoe het dagelijks leven er in die tijd uitzag? Hoe mensen woonden en werkten? Andere mensen interviewen? Foto's laten zien uit die tijd (of opnamen in een museum maken)? Dan zou de video namelijk veel interessanter kunnen worden voor andere doelgroepen, zoals (oudere) Nederlanders met roots in Indonesië. En wellicht voor hun kinderen/familie! Misschien zelfs wel voor groepen mensen die in Indonesië wonen (Zo ja: wie?).

Dus, vraag je eerst eens af welke doelstellingen je met de video beoogt en daarna voor welke doelgroepen dat interessant kan zijn en (vervolgens) via welke verenigingen, bladen of websites je die groepen kunt bereiken.
Pieter2011
12 jaar geleden
@zondag
Zondag is altijd mijn favoriete dag geweest!
zondag
12 jaar geleden
Dank je; de mijne ook.

Andere antwoorden (1)

In ieder geval veel beelden schieten, niet teveel in en uit zoomen, dat ziet er heel onprofessioneel uit, dus vaker van shot wisselen, bijv. 2 of 3 punten.
Opzich is het wel handig als je weet wat je wil filmen, welk verhaal je over wilt brengen.