Wat maakt het verhaal van bijvoorbeeld Sint Christoffel of Sint Maarten wel een Legende, en het verhaal van Jezus niet?

Legenden zijn verhalen waarbij een heilig voorwerp of persoon de hoofdrol speelt. Waarom is het verhaal van Jezus dan geen Legende?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
bamibal
12 jaar geleden
Onder legende verstaat men tegenwoordig dan ook een traditioneel christelijk (met name katholiek) volksverhaal, waarin een centrale rol is weggelegd voor een heilige, Jezus Christus, Maria, of een heilig voorwerp.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Legende_(volksverhaal)

Het beste antwoord

Een legende (afgeleid van het Latijn legenda, een gerundivum met de betekenis wat gelezen moet worden) is oorspronkelijk een alternatieve levensbeschrijving van een heilige met toegevoegde fictieve elementen, waarin aan de betreffende persoon allerlei wonderen toegedicht worden (een hagiografie kan ook een louter biografische beschrijving van een heiligenleven zijn). In de kloosters werd bij de Metten en bij de maaltijden voorgelezen uit boeken met levensbeschrijvingen van heiligen. Die teksten werden in het middeleeuwse Latijn aangeduid met legenda. Van het woord legere is via lectus (gelezen) en lectio (lezing) het Nederlandse woord les afgeleid. Als genre behoort een legende tot het volksverhaal.
Als je het zo wilt stellen os het verhaal van Jezus Christus dus ook een legende.
Het verschil isechter, dat zeer veel mensen op deze wereld, het levensverhaal van Jezus voorwaar aannemen en alles wat hierover geschreven is letterlijk opvatten.
Om deze reden is het geen legende, want het wordt niet als alternatieve levensbeschrijving gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat men van een legende er van uit gaat dat het verhaal niet helemaal waar is, het is wat mooier gemaakt. Het verhaal van Jezus wordt daarentegen wel als waar gezien.
anneliez
12 jaar geleden
Jezus is geen legende omdat hij in het Nieuwe Testament voorkomt. Die verhalen over die heiligen staan echter niet in de bijbel.