Welk woord wordt het meest gebruikt? Friet(jes) of Patat(jes)?

Hallo,
Ik ben een beetje een onzinnig onderzoek aan het doen maar ik zou elk beetje hulp op prijs stellen. Ik ben aan het onderzoeken welk woord er vaker gebruikt wordt; Friet, Frietjes, Patat of Patatjes. Welke van deze woorden wordt het meest gebruikt, en welke gebruiken jullie zelf? Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Echephyle haha Ik zeg patate fritte.
Vraag je in België naar een patatje heb je kans dat je een aardappeltje krijgt. Is de Belg in voor een geintje, dan krijg je er ook nog een schilmesje bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kom uit België en hier spreken we van 'frietjes' of 'frieten'. vb: 'Zijn er nog frieten?' of 'Zijn er nog frietjes?' Ikzelf gebruik 'frietjes' meer denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Patatjes zou hier heel kinderlijk klinken. Dat is niet echt een benaming voor patat, behalve misschien als een moeder tegen kinderen praat.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
friet, een buil friet
patatten halen we bij de groenteboer
Computoon
8 jaar geleden
Hoe noem je dat aardappelproduct van McDonalds wat meestal aangeduid wordt als "Franse frietjes"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als "patateter/patatzegger" noem ik dat "Franse frietjes" of patat. Contextueel is het vrij duidelijk dat als ik in de rij zou staan bij McD dat met "patat" bij de hamburger Franse friet wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mr Tomaat
Patat, 52 jaar boven de rivieren.
Een echte noorderling, toevallig geboren in Friesland, opgegroeid in Groningen, en nu al weer jaren woonachtig in het mooie Drenthe
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je in Spanje om patatas vraagt krijg je gewoon gekookte aardappels, wil je daar patat moet je vragen om patatas-frietas
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Zuid Holland hoor ik vrijwel iedereen al jaren "patat" zeggen.

Antwoorden (1)

Spoiler: Boven de rivieren zegt men vaker patat en daaronder zo goed als alleen friet(en) inclusief België.

Toegevoegd na 1 uur:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Friet#/media/File:Kaart_patat_friet_frieten.svg

Toegevoegd na 1 uur:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Friet#Taalkunde

Benaming voor gefrituurde staafjes aardappel in 1972. Gebaseerd op de kaart Patates frites van Jan Stroop.
De naam van friet of patat is afgeleid van patates frites, Belgisch-Frans voor 'gefrituurde aardappelen'. In Vlaanderen wordt meestal van friet, frieten, frietjes en soms ook fritten gesproken, in de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet of frites en in de rest van Nederland wordt vaak het woord patat gebruikt. Het gebruik van het woord "patat" kan in Vlaanderen, Zeeland, Nederlands Limburg en Noord-Brabant verwarring veroorzaken, bij de eerste twee omdat het woord daar "aardappel" of "klap/slag" betekent en in de laatste gevallen omdat het woord er niet of nauwelijks gebruikt wordt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Friet#/media/File:Kaart_patat_friet_frieten.svg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En welke gebruik jij dan zelf?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Patat aangezien ik boven de rivieren woon.
Amadea
8 jaar geleden
Waar je woont zegt daar nog niks over. 't Zal er meer vanaf hangen in welke streek jij Nederlands hebt leren praten. Ik woon net ónder de rivieren, maar zeg toch patat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Inderdaad patat aangezien ik boven de rivieren heb leren praten (en daar nog steeds woon).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zeg altijd friet maar ik kom uit het midden des lands en mijn ouders zijn ook van boven de rivieren. Ik denk dat ik friet ben gaan zeggen omdat het een kort woord is. Patat heeft 2 lettergrepen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ZH geboren + nu woonachtig, buiten Nederland gewoond en in ook in andere provincies. Vroeger spraken wij over patates frittes (uitspraak: patat friet), later patat en nu alweer jaren : friet.
Reden: friet klinkt vrolijker ::))