weet iemand of er een halve maan of een kruis op de hagia sophia in istanbul staat?

wij hebben een project van techniek en levensbeschouwing en we moeten iets vertellen over de hagia sophia we zijn erachter gekomen dat het een kerk en een moskee is geweest eerst stond er een kruis op de kerk en toen een halve maan nu is het een museum geworden maar op de fotos kunnen we niet zien of er een kruis of een halve maan opstaat wie kan ons helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Op deze foto is een half maantje te zien.
bamibal
12 jaar geleden
We moesten er een powerpoint over de hagia sophia maken en in onze powerpoint stond dat er een halve maan in de hagia sophia is. Vroeger was het een kruis maar nu een halve maan

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een halve maan

"Na de verovering van Constantinopel door het Ottomaanse Rijk onder Mehmet II in 1453 werd de Hagia Sophia een moskee en ging Aya Sofia heten. Hiervoor werd het gebouw voorzien van minaretten en werd het kruis op de centrale koepel vervangen door een halve maan."

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hagia_Sophia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op alle minaretten en koepels zitten een Halve maan omdat hij eerst een kerk was en later een moskee werd.

Daarbij wil ik je nog wat leuks vertellen, De minaretten zijn later gebouwd in de tijd van Mehmet 2 (1453) zijn er 2 minaretten gebouwd en later nog 2 (tijdens Murad 3), deze laatste zijn door de architect Mimar Sinan gebouwd.

Er is een afwijkende minaret, in de tijd van Ataturk werd deze afgebroken, maar ze merkte dat de minaretten als anker voor het hele gebouw was. Als ze verder zouden gaan met het afbreken zou het hele gebouw in storten. Ze hebben de minaret weer opgebouwd met stenen uit die tijd. Vandaar dat deze minaret afwijkend is...

Succes!