Is de uitspraak "Toen de geest uit de fles was." normaal Nederlands?

Ik zat net een artikel te lezen waarin dit letterlijk stond, maar ik vroeg me af of dit niet gewoon letterlijk uit het engels is overgenomen. Ik kan het ook nergens als uitdrukking of gezegde in het Nederlands vinden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Pieterke
4 jaar geleden
Ja hoor is normaal Nederlands. Ik herinner me een hoorspel waar ik als kind naar luisterde, ergens begin jaren '60, waarin die uitdrukking ook voorkwam. Vond het toen zo'n rare uitdrukking dat ik hem altijd onthouden heb.

Het beste antwoord

Het is normaal Nederlands en er zijn twee spreekwoorden: uit de fles en in de fles.
De geest is uit de fles = Het is niet meer in de hand te houden.
De geest moet weer in de fles = Als het nodig is iets weer onder controle te krijgen.
Bron: boek Klare taal (Van Dale).
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is een normaal Nederlands gezegde.

https://www.ensie.nl/neologismen/geest-de-is-uit-de-fles
https://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=De%20geest%20is%20uit%20de%20fles
"
de zaak is niet meer onder controle; veranderingen zijn niet meer tegen te houden. Sinds de tweede helft van de jaren tachtig. Volgens Van Dale moet geest hier gezien worden als ‘een vluchtige stof, bijvoorbeeld geest van ammoniak’, maar invloed van het bekende Grimmsprookje De geest in de fles is zeker niet uit te sluiten.
"
Toegevoegd op 05 januari 2020 03:26: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, heb m nou zelf ook gevonden op een spreekwoorden site! Had de gezegde echt nooit eerder gezien, alleen in het Engels dan. Bedankt voor de reactie.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik vond het al vreemd. Toen ik het googelde kwamen er direct meerdere sites, maar vooral een boek dat ook zo heet.