Wat is precies het verschil tussen "onderhand" en "inmiddels"?

Bij meldingen krijg ik de laatste tijd steeds vaker ene schermpje te zien 'de vraag is onderhand al verwijderd'. En op de een of andere manier lijkt dat niet goed te klinken. (Spreektaal??). Ik zou daar 'inmiddels' (als in : 'er is iets gebeurd terwijl er nog een ander proces lopende was') verwachten, maar kan er niet helemaal de vinger op leggen waarom 'onderhand' in die constructie onjuist is of klinkt......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9.4K

Het beste antwoord

Het wordt onderhand tijd dat hij op kamers gaat wonen.
Hij is inmiddels op kamers gaan wonen.

Hierboven zie je in een voorbeeld het verschil. Bij het eerste moet het nog gebeuren (het is hoog tijd dat.)

Bij het tweede is er "intussen" (dus tussen twee punten) iets gebeurt.

Ik zou dus ook zeggen dan onderhand fout is.

Toegevoegd na 51 seconden:
*auw* gebeurt=gebeurd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies mijn idee ; intussen / inmiddels klinkt 'actiever' dan 'onderhand', wat normaliter een lang, inactief 'proces' lijkt aan te duiden. En aangezien de foute vragen en antwoorden niet na verloop van tijd vanzelf langzaam oplossen, maar het actieve ingrijpen van een moderator vereisen, lijkt mij 'inmiddels' hier ook beter op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Onderhand geeft gewoon aan dat het eindelijk eens moet gebeuren. Stel je stuurt een bericht (nadat je aangifte hebt gedaan van een slechte vraag) naar de moderator: Wordt die vraag onderhand eens verwijderd? Dan is goed antwoord; De vraag is inmiddels verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag was ongemerkt ineens gesloten, dus bij deze nog. Geeft heel duidelijk het verschil aan.

Andere antwoorden (4)

Voor mij klinkt onderhand meer als een veronderstelling; er mag gezien de verstreken tijd verwacht worden dat..'
' Inmiddels' heeft die connotatie niet en laat in het midden of de actie verwacht mocht worden of niet; het is gewoon gebeurd in de tussentijd.

Leuke vraag! Doet me denken aan discussies aan de keukentafel toen ik jong was.

Toegevoegd na 6 minuten:
"Ben je onderhand klaar op de badkamer? Het feest is inmiddels al begonnen"
Het één wordt verwacht, het ander staat vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een goeie ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijna plusmachtig!
pluma!
Als ik op synoniemennet kijk, of op "mijn woordenboek"dan krijg ik voor
onderhand > intussen, ondertussen, onderwijl etc.

Zo wordt het ook vaak gebruikt, ook in jouw voorbeeld.

Maar ik heb hetzelfde gevoel, steeds als ik dat lees: dat klopt niet, dat is raar.

Onderhand is - voor mij : zo langzamerhand.

...En dat klopt, dat vind ik hier:
onderhand
bw onderhand [ɔndərˈhɑnt] langzamerhand
Het wordt onderhand tijd dat hij op kamers gaat wonen.

http://nl.thefreedictionary.com/onderhand

En daarom ziet het er raar uit!
De vraag is onderhand al verwijderd.

Vind ik ook, maar ik ben bang dat het een gevoel is
en geen fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of misschien vlaams?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, maar we zitten toch niet op goeievraag.be?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dezelfde site als deze, alknobe. Alleen het domein is verschillend.
'onderhand' gebruik je naar mijn idee eerder als iets gaande is of gaat gebeuren ('Als jij de afwas doet, ruim ik onderhand de rommel in de kamer op').

'Inmiddels' gebruik je als iets al plaatsgevonden heeft ten tijde van de andere actie ('Fijn dat jij de afwas doet, ik heb inmiddels de rommel in de kamer al opgeruimd').

Ik vind het ook vreemd klinken: 'De vraag is onderhand al verwijderd'. Ik zou daar 'inmiddels' schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo hoor ik het woord eigenlijk nooit. Dus in plaats van 'ondertussen' ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de streek waar ik woon wordt het woord 'onderhand' op deze manier gebruikt. Ik heb er eigenlijk nooit op gelet of dat in heel Nederland het geval is.
Onderhand betekent eigenlijk: weldra. Het is ontwikkeld uit 'onder de hand', waarmee 'binnen handbereik' bedoeld wordt.
Maar nou de vraag hoe het komt dat het ook 'intussen' is gaan betekenen. Vreemd genoeg is daar etymologisch niets over te vinden. Dus probeer ik het zelf te beredeneren:
Wellicht is men de term "onderhand" gaan verwarren met "onder(s)hands". Dat is ook afgeleid van de uitdrukking 'onder de hand', maar dan in de zin van: heimelijk, of: niet in het openbaar. Buiten medeweten van anderen is de vraag verwijderd. Het is al gebeurd maar wij wisten dat nog niet.
Amadea