Is de juiste schrijfwijze 'kortingpakkers' of 'kortingspakkers'?

Voor onze winkel zijn we een flyer aan het maken met wat kortingsacties erop. Nu willen hiervoor de term 'kortingspakkers' gaan gebruiken. Is deze schrijfwijze echter wel correct en moet het niet 'kortingpakkers' (zonder s tussen korting en pakkers) zijn? Hopelijk kan iemand hier wat zinnigs over zeggen. :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

(het houdt je toch bezig he?) dit heb ik gevonden:

Tussen-s: spellingregel / spellingsregel
Wat is juist: spellingregel of spellingsregel?
Het is allebei juist. Als een samenstelling met een tussen-s wordt uitgesproken, dus: het 'gewoonst' klinkt met een tussen-s, mag die s ook worden geschreven. Dat is de officiële regel die in het Groene Boekje staat. Ook ons eigen Witte Boekje gaat bij de tussen-s van de uitspraak uit. Dit uitgangspunt leidt er vaak toe dat zowel de vorm met s als die zonder s goed is.

Voor mij klint kortingpakkers het "gewoonst". Maar ja, het blijft subjectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is geen bestaand woord, komt niet voor in het woordenboek. Wel wordt het door websites gebruikt. De meeste als kortingpakker, minder als kortingspakker.

Waar gaat het om? Je wilt klanten duidelijk maken dat ze door bij jullie te kopen kans maken op veel korting. Hier kunnen jullie veel korting te pakken krijgen. Wie pakt die korting? De klant. Wat is de klant dan? Een kortingpakker.
Het zijn niet jullie artikelen die pakken, tenzij het pakken zijn. Maar dat zijn dan geen pakkers.

Je vraagt naar de schrijfwijze, maar feitelijk is het hele woord onjuist. Een betere term zou zijn: kortinggevers. Of, als je op een zelfde artikel meerdere soorten korting kunt krijgen: kortingengevers.
Amadea
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Ook al is het geen bestaand woord, dan is wel direct te begrijpen wat er bedoeld wordt. Je kent ook de 'prijzenpakker' en de reclamewereld (iedereen)mag er een eigen woord voor verzinnen en ik vind het altijd wel knap om zo'n woord te verzinnen dat niet bestaat en toch direct begrepen wordt. Je moet dan alleen naar de juiste regel voor grammatica kijken en die zegt dat achter- ing uitgang een -s- komt en dan ben je er. (^0^).
Amadea
11 jaar geleden
Nee hoor, in het antwoord van jammerrr staat het zoals de officiële regel is!
Als vuistregel geldt dat er een tussen-s- komt als het eerste woorddeel eindigt op;
-heid, -teit,- ing;
Gezondheidseffect, universiteitsblad, tevredenheidsonderzoek, aanbiedingsprijs, kortingspakkers.

Zet er maar eens een ander woord achter zoals;
kortingsbon, kortingscode, kortingspercentage enz.

Als je dan nog twijfelt; type eens kortingbon in bij Google en je zult zien dat zelfs Google dit niet herkent. Ook Google zal er een -s- tussen plaatsen.

De -s- hoort er volgens de regels tussen.
amc
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Bij het woord -bon hoort het ertussen, ja. Dat is vanwege de uitspraak. Maar dat betekent niet dat het dus voor alle woorden geldt die met korting- beginnen!
Beide zijn juist. De ene spreker spreekt die s wel- en de andere niet uit. Men moet wel consequent zijn. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als korting een code heeft is het een kortingscode.
Als ik die korting bij u ga pakken ben ik een kortingpakker en als ik een bon nodig heb om die kortin te krijgen is dat een kortingbon.