Wanneer gebruik je naast en wanneer gebruik je langs?

Ik heb altijd geleerd dat langs een beweging aanduidt en naast iets stilstaand zoals bijv. ik woon naast jou.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
13.5K

Antwoorden (2)

Je geeft zelf al de juiste verklaring. Het is niet mogelijk langs iemand te staan, dan sta je er naast. Langs wordt gebruikt in de betekenissen 'aan de zijde van' en 'parallel met'. Mensen staan langs de weg te zwaaien.
Langs iemand lopen is wel correct als langs gebruikt wordt in de betekenis 'voorbij'.
Amadea
10 jaar geleden
"Ik heb altijd geleerd dat langs een beweging aanduidt en naast iets stilstaand zoals bijv. ik woon naast jou."

Dat klopt in principe, maar in sommige delen van Nederland, naar mijn idee met name in het zuiden en zuidoosten, wordt door velen ook "langs" gebruikt als anderen "naast" zouden gebruiken: "Ik woon langs jou."
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook in het Afrikaans wordt het zo gebruikt: http://www.sarie.com/bekendes/ons-praat-met/errol-van-7de-laan-wys-so-foto-album Jou oupa Goliath Davids woon langs jou ouers op Heidelberg. Is dit waar dat jy vir homgedigte moes voordra terwyl jy verlangend gestaar het na ander kinders wat buite sokker speel? Heel erg zuidelijk Nederland zogezegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan echt niet. Ik woon langs jou. Dan moet je zeggen. Ik woon langs jouw huis, maar niet ik woon langs jou.
Antoni
10 jaar geleden
Corsa66, je zou best gelijk kunnen hebben. Zo precies weet ik niet wat die mensen gewoonlijk zeggen, maar naar mijn idee is een uitspraak als "Hij zit langs mij in de klas." in Limburg niet ongebruikelijk. Het is wel een feit, dat velen "langs" zeggen waar anderen "naast" zouden gebruiken.