Is het waar dat wij (europeanen) bijna al het rijkdom hebben gestolen van de afrikanen?

Ik had dat ooit op school geleerd, dat in de tijd dat er `slaven' werden verhandeld vanuit afrika een paar honderd jaar geleden, dat wij (europeanen) toen bijna al het rijkdom hadden gestolen en dat dat de reden is dat veel landen en/of families in Afrika daarom nu zo arm zijn.
En nu zegt me vader dat dat niet zo is. Nu vraag ik me af of het wel zo is en of wij daar niet iets aan kunnen doen. Ook al gaat het dan om onze voorouders, maar als het wel zo is leven wij nu toch eigenlijk in de rijkdom die van hun gestolen is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een goede vraag zeg. Het maken van een mooie wereld begint met het stellen van de moeilijke vragen waar eigenlijk niemand over na wil denken. Dus daarvoor al een dikke thumbs up.

Het is zeker zo dat er nog steeds heel veel gevolgen zijn van de slavernij en het kolonialisme.
Inderdaad alleen al het opbouwen van ons economisch systeem heeft er toe geleid dat de westerse wereld bepaalt hoe de taart word verdeelt en aangezien de meeste mensen in de westerse wereld wel twee punten lusten (daarmee bedoel ik auto's, kleren, 3 tv's in huis etc. etc.) blijft er niet veel over voor andere mensen op de wereld. Zo zijn er nog veel meer gevoelsmatige en praktische gevolgen van de situatie die het westen toen heeft gecreeerd waardoor veel mensen in bijv. Afrika nog steeds niet in deze situatie zitten.
Neem bijv. de genocide in Rwanda jaren geleden een direct gevolg van de 'donkerder' getinte bewoners die wraak namen op de 'lichter' getinte bewoners die tijdens het kolonialisme door Belgie en Frankrijk om hun lichtere huidskleur voordelen hadden waar de 'donkere' bewoners
als dieren werden behandeld.

Blijf altijd kritisch op onderdrukking en als je ziet dat mensen niet als mensen behandeld worden.
Ik ben trots op je vraag te kunnen antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wij hadden handel en technologie, met die technologie konden we vuurwapens maken waardoor we handel konden voeren over de rug van de Afrikanen. Dus we hebben die rijkdom niet gestolen maar verdiend, ten koste van Afrikanen, door onze betere spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, oh mijn god!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik een pistool trek en jou je geld afneem, heb ik dat geld verdiend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een crimineel bent wel ja :P
De Europeanen buiten uit dat de derde wereld landen zo arm zijn. Onze goederen bijvoorbeeld een tandenborstel worden daar zeer goedkoop geproduceerd, omdat de kinderen en of ouderen hun hele gezin moeten onderhouden moeten ze dat werk wel aannemen ook al is het een veel te laag loon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog steeds veel rijkdom in de bodem van afrika maar dat is alleen in handen van kapitalisten. Het continent afrika is een onrustig gebied veel onrusten en weinig structuur. De leiders van die landen denken vaak alleen aan hun eigen geld. Het volk is niet zo belangrijk. Gestolen hebben we wel maar dat hebben we ook in andere landen gedaan. Zoals indonesia, Suriname en ga zo maar door.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
China is nu niet bepaald 'kapitalist' te noemen, maar zit over de meest winstgevende landen in Afrika verspreid. Voor grondstoffen.
Afrika is vooral onrustig omdat de bewoners door eigen leiders wordt gerold. Europeanen zien enkel de buitenste schil. Als mijn voorouders er zouden aan deelgenomen hebben kan ik me daar niet schuldig aan voelen.
Kolonisme is kenmerk van een tijdperk maar wordt nu veel geraffineerder toegepast door multinationals, naamloos en niet te vatten.
De Afrikanen deden zelf mee aan de slavenhandel, de ene stam nam de andere stam gevangen en verkocht ze aan Europeanen in ruil voor wapens en technologie. Dus wij Europeanen zijn zeker niet de enige met schuld hieraan, dat hebben de Afrikanen ook grotendeels aan zichzelf te wijten. Wat zouden wij er nu aan kunnen doen? we doen al ontzettend veel aan ontwikkelingshulp maar zoals we dat doen werkt het ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we kunnen met de vinger gaan wijzen zoals de meeste daar waarschijnlijk wel doen en opzich kan ik het ze niet kwalijk nemen.

toch moeten we wel wezen dat europese landen jaarlijks miljoenen misschien wel miljarden uitgeeft voor landen in afrika.

Toch ligt hun armoede ook deels aan hun mentaliteit wat nogal racistisch klinkt maar zo bedoel ik het natuurlijk niet. echter zijn we decennia verder en is er nog weinig verandert. zoals ik zei kunnen we verwijt blijven maken maar we kunnen ook samen komen en de boel opbouwen.

als de nederlands dit niet deden na WO2 waren we ook niet zo welvarend als we nu zijn. natuurlijk ligt veel schuld hier ook bij de rijke leiders in die landen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn waarschijnlijk of welke alleen om hun eigen rijkdom geven.

ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.

ter toevoeging ik wil hierbij niemand aanvallen of met de vinger gaan wijzen wil alleen maar vertellen dat dit soort dingen zich afspelen.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stelt dat wij de rijkdom gestolen hebben. Dat is onjuist: onze voorouders hebben de slaven verhandeld. Deze werden door de Amerikanen zelf aan ons geleverd.

Wij hebben dat wel op een heel platvloerse manier gedaan. Bijvoorbeeld, door de slaven in zijligging te vervoeren. Dan gingen er wel meer dood tijdens het transport, maar in totaal kwamen er meer over.
Dat soort dingen zijn nu ondenkbaar.

Hoewel, op dit moment zijn er meer slaven op de wereld dan er ooit geweest zijn. Heb ik ergens gelezen.

Dat Afrika nu arm is, heeft een andere reden. Het is een kwestie van cultuur. De mensen daar geloven in hun voorvaderen. "En als die het anders hadden gewild, dan was het nu wel anders geweest", zeggen ze dan.
Ze houden totaal niet van verandering. En zo blijft de armoede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik zie dat je als bron hebt 'mijn dochter die in Ghana stage heeft gelopen.'
Heeft zij ook dingen verteld van dat Afrikanen geen verandering willen en daarom de armoede blijft?
Vind dit erg interessant namelijk. Heb zelf ook de droom om ooit een tijdje iets van vrijwilligerswerk te gaan doen.
Maar ik hoor veel verhalen van meisjes die daar best wel naief en idealistisch heen zijn gegaan met het idee de wereld te kunnen verbeteren. En dat die dan teleurgesteld terugkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van armoede ervaren zij daar niet zo. De maatschappij zit heel anders in elkaar. Als iemand ziek is, betaalt iedereen mee aan de genezing. Er is ook polygamie, er zijn geen toiletten, en de omgangsregels zijn totaal anders.
Je ziet in de steden gerust een vrachtwagens met een geit op het dak. Je ziet 'geneeskunst', waarbij een gebroken been wordt genezen door het andere been ook te breken, tegelijk met de poot van een kip.
Mijn dochter gaf daar les in Engels en EHBO. Ze is niet idealistisch, maar wil de hele wereld zien. Ze kan goed met corruptie omgaan.
En inderdaad, je mag de wereld best proberen te verbeteren, maar verwacht geen (groot) resultaat. Je kan je ook afvragen wat 'verbeteren' eigenlijk inhoudt. Bestaan die eigenlijk wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste Klaas, oorspronkelijk werden de slaven er opgehaald door andere Afrikaanse mensen. Egyptenaren waren zeer gevreesd en werden er goed geholpen door plaatselijke slavenhalers. Uiteindelijk belandde de vangst in o.a. Engelse schepen die ze naar het jonge N.Amerika bracht om ze daar te verhandelen aan de Amerikanen en aan alle nationaliteiten die daar hun geluk probeerden.
Kijk het filmpje Zeitgeist op youtube over het geldsysteem en leningen enz. en je weet gelijk hoe het in zijn werk gaat. De situatie van afrika komt ook aan bod met de mijnen enz.