wat is brand event?

ik hoor heel vaak het woord brand event, maar wat betekend dit nou?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Bij eventmarketing wordt de consument direct bij een merk betrokken. De bezoeker kan zelf aan het evenement deelnemen. Organiseert een producent een evenement waarbij het eigen merk centraal staat, dan noemt men dit ook wel een \'brand-event\'. Soms wordt ook wel een algemeen publieksevenement aangegrepen om het eigen merk hieraan te verbinden.

Een voorbeeld van zo’n vorm van een brand-event is de om de vijf jaar terugkerende manifestatie Sail in Amsterdam. Dit is een evenement dat door vele merken (van bank tot biermerk) op verschillende manieren aangegrepen wordt om een merk te communiceren met de doelgroep. Door de jaarlijkse terugkeer van een evenement bestaat de kans dat het effect exponentieel toeneemt.

De doelgroep doet actief mee. Men beleeft als het ware het merk. Men spreekt daarom ook wel over \'brand experience\' of wanneer de beleving een hoge graad van vermaak heeft van \'brand entertainment\'. Met een fysieke confrontatie heeft de deelnemer een veel fysiekere productbeleving. Zo kunnen deelnemers bijvoorbeeld tijdens een evenement proeven, een bepaalde sfeer beleven, genieten van muziek en spanning, enzovoort. Het thema van een evenement moet wel zo goed mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van de beoogde doelgroep.