Je voelt je er rijker van, het is goed voor je emotionele ontwikkeling.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt aan de cultuur, vanwege de bonus- of graaicultuur voelen bepaalde bankiers zich inderdaad rijker, maar het is weer niet goed voor de emotionele ontwikkeling van vele anderen.
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb het niet over bankiers, maar over mensen die cultuur ondergaan in een museum of concertzaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cultuur is veel breder dan dat
Amadea
13 jaar geleden
Dat valt uit de vraag niet op te maken, daar is die feitelijk te vaag voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel. Er staat 'een' cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag is inderdaad niet erg duidelijk
Tja, je kunt het eigenlijk niet los zien van elkaar. Cultuur is een product van de mens, maar hoe een mens leeft is vaak ook weer een product van de cultuur... het beste is denk ik om te stellen dat mens en cultuur elkaar voortdurend beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord!
De mens vormt de cultuur en de maatschappij waarin hij/zij leeft. Zonder de mensen sterft de cultuur uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens staat altijd in wisselwerking met de cultuur waarin hij is opgegroeid en de culturen in zijn omgeving.
Cultuur bepaalt voor een heel groot deel je manier van denken, ervaren en handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, dit begrijp ik ;)
Ik zal iets concreter zijn..
Wat doet het hebben van kennis over cultuur met de mens?
Wat voor effect heeft dat bijvoorbeeld?
Naast genetische overdracht van je voorvaderen, bepaalt jouw cultuur wie jij bent.

De mens heeft hem gemaakt, en de cultuur maakt de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een klassieker: word je bepaald door de natuur of door de cultuur - door aanleg of opvoeding (nature or nurture)

De natuur, je biologische aanleg, bepaalt een groot aantal grondpatronen in je persoon. Dat zijn vaak algemeen menselijke trekken maar ook typische trekken voor jouw familie. Dat gaat ook over behoeften en sociaal emotionele voorkeuren. Deze kan je niet zomaar veranderen - daar heb je het mee te doen.

Invloeden van de cultuur zijn aangeleerd. Daardoor lijkt het alsof je het ook weer af kan leren. Dat blijkt meestal ook weer niet zo gemakkelijk - gedragspatronen zijn taai. Maar je ziet regelmatig mensen die echt wezenlijk andere keuzen maken - na een echtscheiding, ziekte of een spiritueel inzicht of iets heel anders natuurlijk. Dit gaat vaak over oordelen, waarden en normen.

Ik zou zeggen dat cultuur uiteindelijk (in the end) een persoonlijke keuze is. Ook als je denkt dat je cultuur nu eenmaal deel van je is, is dat dus je keuze. Je kunt het, als je echt wilt, ook anders doen.

Dus het effect van een cultuur op een mens is dat de mens daar zelf waarde aan geeft en daarmee richting (of beperking) aan zijn/haar leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet eerst het begrip ""cultuur"" definieren voordat er een antwoord op kan gegeven worden.

Cultuur is alles wat een maatschappij, een samenleving doet zijn zoals deze is. Met een bepaalde gekendheid voor de leden van de normen en waarden en gedragingen.
(er bestaan betere definities).
De mens en de cultuur waarin hij leeft, beinvloeden elkaar.
Je wordt opgevoed in een cultuur, en je voegt er iets aan toe.
Het is een dynamisch begrip. Cultuur is dus aan verandering onderheving.
In de ontmoeting van verschillende culturen ontstaat er een smeltcultuur. Gelukkig maar, anders krijgen we teveel eilandjes in een maatschappij.

De ene cultuur kan toch op veel punten die voor het dagelijks leven heel belangrijk zijn, dermate van elkaar verschillen, dat het bv niet verstandig zou zijn om heel snel
bv met elkaar te trouwen. Een dergelijk huwelijk vraagt meer voorbereidingstijd.

Er zijn boekenkasten vol geschreven over wat cultuur is.
Maar daar is hier geen plaats voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
dermate van de ander verschillen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cultuur vormt jou identiteit!