Hoe heet de man, die de theorie heeft bedacht, dat alle talen afstammen van de Nederlandse taal?

Hij was een paar jaar geleden op tv.
Hij neemt een woord uit een andere taal en legt dan uit van welke Nederlandse woorden het afstamt.
Het meeste is onzin, maar wel vermakelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cavi ja, leuk is 'ie, hè.. nou ik z'n naam weet, ga ik 's kijken of er filmpjes te vinden zijn. =D

Het beste antwoord

Berend Willem Hietbrink, beter bekend als de Duizenddichter
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! +

Andere antwoorden (1)

Een bekend morosoof op het gebied van taal is Berend Willem Hietbrink, beter bekend als de Duizenddichter, die beweert dat het Nederlands de moeder van alle wereldtalen is: het Franse 'brie' komt van 'brei', de Engelsen zeggen 'cow' omdat een koe 'kauwt' en 'paparazzo' is afkomstig van 'papierrotzooi'. Hietbrink ontdekte tevens het 'taalworteltrekken', waarbij men woorden langs enigszins onorthodoxe weg in verschillende woorden ontleedt. 'Hospitaal' is zo bijvoorbeeld te herleiden tot 'huis-bed-hal', 'justitie' komt van 'juist-is-tie' en 'resultaat' kan worden herleid tot 'er-is-al-dat'. Hietbrink schreef er ook een boekje over, Kwispelen met taal ('k wil spelen met taal). Anno 2007 is Hietbrink dagelijks zien in het televisieprogramma Man Bijt Hond, met zijn rubriek "Hietbrink's taalles" waarin hij elke avond een stuk of twee woorden uitlegt. Sinds 2006 houdt Hietbrink zich intensief met het eiland Texel bezig dat volgens hem een overblijfsel van Atlantis is. In zijn optiek is het eiland inmiddels 4200 jaar oud. Hij stelt dat het Texels daardoor een van de oudste talen ter wereld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Morosoof... weer wat geleerd +