Mijn vriendin is islamitisch, wat is essentieel om daarover te weten?

Een vriendin op school is islamitisch maar ik weet überhaupt helemaal niets over geloof. Wat is belangrijk om te weten over het islam? Kan iemand mij een lijstje geven, met waar in rekening mee moet houden? Ze draagt op school een hoofddoek maar geen boerka. alle tips zijn welkom, weet iemand iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Tsja, gewoon even wat weetjes:

-Een schoen is symbool voor belediging

- varkensvlees is onrein

- Een gelovige eet alleen hallal voedsel (Voedsel bereidt via speciale regels)

- Een ware gelovige moet een keer in z'n leven naar Mekka zijn geweest

- Moslims moeten 5 keer per dag bidden

-Sommige moslims gaan regelmatig naar de moskee om onderwijs te krijgen in de islamitische leer en de koran. Ze moeten de koran helemaal uit hun hoofd leren.

- Beeltenissen van dieren en mensen komen bij echte islamieten niet voor. Alleen Allah (=God) kan mensen en dieren scheppen.

- Je hebt binnen de islam tal van stromingen. Strenge (Die de streng islamitische wet, de sharia, naleven), en gematigde, die het allemaal met een korreltje zout nemen.

- Wat voor christenen Jezus is, is voor moslims Mohammed.

- Bij streng gelovigen is de man (ook broer, neef) buiten de deur de baas en de vrouw binnenshuis.

- De nikab (de hoofddoek) wordt thuis gewoon afgedaan.

- De islam en de islamitische wereld zijn zeer interessant. Ze kennen net als het christendom een zeer rijke geschiedenis.

- De islamieten zijn in het verleden Spanje binnengevallen en hebben er enkele paleizen gebouwd.

- De Hagia Sofia te Istanbul was vroeger een christelijk gebouw, gesticht voor de heilige Helena, moeder van keizer Constantijn (Istanbul heette vroeger Constantinopel). Later is het een moskee geworden. Achter de mooie Arabische schilderingen gaan nog steeds schilderingen schuil uit de vroeg christelijke tijd, met afbeeldingen van heiligen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Behalve dat ze islamitisch is, is ze vooral een mens.

Het geloof is gebaseerd, net als alle andere geloven op wederzijds respect.

Gewoon het meisje als vriendin accepteren, en ga eens bij haar thuis eten. Dan leer je veel meer dan je via internet kan leren.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min? Verklaar u nader. Ik geef vaak antwoorden die de kant wel raken, maar de wal niet. Expres. Maar hier is toch niets mis mee???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist een anti islamietje zou eens echt contact moeten hebben met een ismlamietje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach jee, de hele toekomst wordt omver gegooid. De reden van het bestaan onderuit gehaald. Miscchien dat er wel ergens een nazorg programma via de GGD beschikbaar is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima reactie, iedereen ervaart zijn/haar geloof anders en geeft daar dan ook een eigen invulling aan.
Allereerst tof van je dat je je wilt verdiepen in het geloof van een vriendin.

Handig om te weten is dat de Koran voorschriften geeft omtrent het gebruik van voedsel. Voedsel kan halal (toegestaan) of haram (niet toegestaan) zijn. Veel van deze voorschriften komen overeen met de Thora, de boeken van Mozes. Zo is het eten van vlees afkomstig van varkenachtigen (bijvoorbeeld varkensvlees) verboden, behalve in tijd van nood. Ook wordt volgens de meeste tafsir in de Koran het drinken van alcoholische dranken verboden.

Neem anders eens een kijkje op de Wikipedia over de Islam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je er niet veel rekening mee hoeft te houden. Vaak zul je het niet merken dat jullie verschillen in geloofsovertuiging.
De meest praktische tips die ik kan bedenken:
- Houd met trakteren rekening dat het iets is dat zij ook mag eten. In veel snoep zit bijvoorbeeld gelatine dat van varkensbotten wordt gemaakt: dat mogen moslims niet.
- Ik heb op de middelbare school een islamitische vriendin gesteund tijdens de ramadan (=periode waarin moslims overdag niet mogen eten/drinken) door ook mee te doen. Dit is best wel zwaar, maar voor jezelf ook interessant om eens te proberen.
- Als je nieuwsgierig bent naar haar geloof, stel dan gewoon vragen. Zolang jij alleen maar geinteresseerd bent in wat ze erover kan vertellen, en niet klaar gaat staan met een oordeel, of het gaat vergelijken met wat jij gelooft, zal ze het alleen maar op prijs stellen!

Oja, en als je bij haar thuis komt, is het waarschijnlijk de bedoeling dat je je schoenen uitdoet in de hal. Dus geen sokken vol met gaten dragen;)

Veel plezier van jullie vriendschap!