Griep, influenza, wordt griep genoemd.
Je hebt diverse types griep, zoals de Mexicaanse en de Spaanse enzovoorts, maar die noemen we allemaal griep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

gewoon griep,.....griepje ?
ik ben me niet bewust dat we het ook nog anders noemen
13 jaar geleden
heel simpel: "Ik was gewoon een weekje ziekjes enzo, beetje wankel"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze vroegere huisarts zei altijd: Griep is griep, of het nou de mexicaanse is of wat dan ook. Het blijft de griep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griep is al zo'n vertrouwde uitdrukking. Kleine kinderen zeggen het al. Ik ben ziek, ik heb griep.
Het is een verzamelnaam voor een paar dagen flinke koorts en daarna nog een poosje slap. Griep. Meestal in de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte griep of influenza is een ziekte die door het influenzavirus wordt veroorzaakt. Dit virus infecteert de luchtwegen. Veel mensen zeggen griep te hebben als ze in de winter of de herfst door een verkoudheid-achtige ziekte met wat koorts worden getroffen, maar hierbij gaat het meestal om een gewoon verkoudheidsvirus. Echte influenza leidt bij de meeste mensen tot aanzienlijke ziekteverschijnselen en een niet te verwaarlozen sterfte, vooral bij ouderen.

Influenza dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griep. Mexicaanse, Spaanse, whatever... Griep is griep. Lekker op de bank, kruikje, kopje thee, liefde en aandacht en dan is het zo weer weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de volksmond zeggen veel mensen als ze eens een paar dagen flink verkouden zijn: ik heb de griep.
Maar de griep is wel iets anders dan een flinke verkoudheid.

En zelfs mensen die echt wel de griep hebben,
weten heus niet zomaar wat voor griep.
Er zijn er heel veel soorten griep.

Maar in de volksmond is het griep. Griep is griep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
griep betekend dat er een virus in het lichaam aanwezig is. wanneer het lichaam deze eruit probeert te werken gaat de lichaams tempratuur omhoog. de wel bekende koorts, die enkele dagen kan aanhouden.

De spaanse griep was een pandemie uit 1918 - 1919 die in spanje is begonnen en over de gehele wereld veel levens heeft geeist.

Influenza is gewoon het spaanse woord voor griep en heeft verder weinig toe te voegen aan griep.

Mensen spreken bij verkoudheid al vaak over een griepje toch is een keer de griep hebben toch anders. en zijn het vaak verschrikkelijke dagen van koorts en alles wat erbij hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dit te lezen en te begrijpen moet je wel uit Brabant komen. Bij ons thuis was bij een griepje de volgende kreet van toepassing:
Kaaw, ziejk, spauw,
Twéje vuujt op 'n plenkske
En unneh kôje kop.

Ongeveer vertaald in het A.B.N. is dat:
Koud, ziek, overgeven,
Twee voeten op een stoof
En hoofdpijn.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griep IS de populaire uitdrukking voor influenza. De ziekte krijgt alleen een bijnaam als bij een nieuwe mutatie van het virus een pandemie ontstaat, wat wil zeggen dat er wereldwijd heel veel mensen ziek worden. Dat was het geval bij de Spaanse (1918), de Aziatische (1957) en de Hongkong griep (1968). De Mexicaanse is wat mij betreft een buitenbeentje omdat er wel een pandemie verwacht werd maar die is tot nu toe uitgebleven.