Wie weet grappig Afrikaanse woorden of uitdrukkingen?

Voor onze websites willen we een pagina maken waar we leuke Afrikaanse woorden en uitdrukkingen verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan:

Scooter = Brompony
Grappig = Snaaks
Het spijt mij = Ek is jammer
Veranda = Stoep
Ik vind je leuk = Ek hou van jou
Ik hou van jou = Ek is lief vir jou
Jij moet mij niet om de tuin leiden = Jy moet my nie om die bos lei nie
verkeerslicht = robot

Alle input is welkom!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

explosieven = plofstof chaos = deurmekaarspul zie o.a. : http://forum.leerlingen.com/vbb/showthread.php?t=54316 en: http://suidafrika.nl/content/blogcategory/23/42/ Toegevoegd na 9 minuten: bij die 2e link staan o.a. dingen als: entenne = lugdraad majorette = trompoppie trampoline = wipmat lekke band = papwiel en onderaan die 2e link per letter van het alfabet. zoals bij de e het mooie: bij de d: disnis = rot/gek bij de e: ete = diner die laatste is zeer uitgebreid, en leuk.

vonkpos = elektronische post.

het mooiste = De mooiste mooi. Toegevoegd na 21 minuten: Giraffe = Kameelperd

amperbroekie = tanga slip Toegevoegd na 7 minuten: moltrein = metro rekki = elastiekje stokkielekker = lolly spuitvliegtuig = straaljager schaduwbril = zonnebril beeldradio = televisie peuzelkroeg = cafetaria lokfilm = reclamefilm bababroeikas = couveuse plantvreter = vegetarier

melkschud = milkshake er stonden er dagelijks een paar in de dag blad de Limburger tijdens het wk. maar ben de meeste vergeten ;)

Pindakaas = grondboontjebotter

bandrecorder = terugspreekkassie

Rekki elastiekje Moltrein metro Spuitvliegtuig straaljager Skuifspeld paperclip Pensklavier accordeon Stokkielekker lolly Wegspringplek vertrekpunt Lorrie vrachtauto Teerpad asfaltweg Uitdraaipad Zijweg Papwiel lekke band Sweetpak joggingpak Windlawaai opschepper Strooimeisje bruidsmeisje Lugdraad antenne Deurmekaarspul Chaos Plantvreter vegetariër Snymerk litteken Rookmis smog Pluimpie compliment Wipmat trampoline Vrijkamer logeerkamer Wegkruipplekkie schuilplaats Vloerlap dweil Vuisslanerij knokpartij Schaduwbril zonnebril Peuzelkroeg cafetaria Wegneemetes afhaalmaaltijden Lokfilm reclamefilm Baba baby Bababroeikas conveuse Beeldradio televisie Borslappie slabbetje Brilhuisie brillenkoker Drukspijker punaise Flits zaklantaren Gidshond blindengeleidehond Janboel rommeltje Kiekie foto Deurklokkie deurbel Kombuis keuken Paniekknoppie alarmbel Pilledraaier apotheker Vensterversierder etaleur Vuurhoutje lucifer Trekpas rode kaart Oorpluisje oordopje Toegevoegd na 2 minuten: En of het niet genoeg is, hier nog een paar: Afdelingswinkel – warenhuis Alleenloper – vrijgezel Astrant – brutaal Baba – baby Beenaf – verliefd Boerewors – typisch Zuid-Afrikaanse worst Braai – barbecue Duikweg – tunnel Dwelmmiddels – drugs Fees – festival Taxi – huurmotor Joggie – bediende Kameelperd – giraffe Makietie – feestje Onvanpas – ongepast Oupagrootjie – overgrootvader Padda – kikker Plaas – boerderij Plaatjoggie – DJ Reguit – rechtdoor Rolprent – film Saans – ’s avonds Trek – verhuizen Vertoonkamer – showroom Vrijkamer – logeerkamer Woonstelblok – flat

lift = hijsbakkie Teksten van 2 verjaarskaarten, die ik meegenomen heb uit Zuid Afrika: dis jou verjaardag en jij is geregtig op al mij liefde.... .....met komplimentère drukkies en soentjies! Verjaardagwens ('n bietje laat) Laat vir jou verjaardag maar nie te laat om de se 'Mag hierdie jaar vir jou net die beste van alles hè !!" (De è zijn eigenlijk e-met-een-dakje, maar ik weet niet, hoe ik dat moet typen...)

Volgens mij is deze vraag gewoon verkapte reclame voor die genoemde websites. Want als je daar vakantiehuizen hebt, dan leer je toch zeker zelf de taal? Dan ken je zelf ook alle websites met Afrikaanse woorden. Dan weet je ook dat veel zg. Afrikaanse woorden alleen maar grappig zijn "Schaduwbril = Zonnebril" dat kan helemaal niet want "sch" wordt "sk" in het Afrikaans, dus pas op voor nep Afrikaans. (sonbril is die regte woord). Sommige Afrikaanse woorden bestaan niet, terwijl veel Nederlandstaligen denken dat ze wel bestaan: 'Loerpypie' (NL: verrekijker) is in het Afrikaans gewoon 'verkyker'; 'Amperbroekie' (NL: tanga(-slipje)) is in sommige kringen gewoon een 'g-string', maar meestal een deurtrekkertjie. Ook ´leuk´, toch? Hier staan een heleboel woorden, die hoef ik niet te knippen en plakken: http://suidafrika.nl/content/blogcategory/23/42/ http://mediatheek.thinkquest.nl/~jre0047/zuidafrikaansewoorden/index.html Dit is de grootste (Zuid-)Afrikaans-Nederlandse woordenlijst op het internet, samengesteld door Marcel Bas. Dat staat er. http://www.roepstem.net/snaaks.html Toegevoegd na 1 minuut: PS Ik zie nu dat de webadressen weg zijn. Dus mijn eerste zin geldt niet meer.

E-mail = e-pos En wat ik zelf wel grappig vond: de krant stond vol met berichten waar het woord verassing in stond. Bleek het om crematies te gaan en niet om verrassingen....

Natwaslappie = Washand. Donderdeldoekie = parachute

Kroosttrooster= babysitter.

zwaagman=zwager.

Wat mij zo te binnen schiet is: plek plek (hier en daar) ik neuk jou (ik geef je een duw) Ik zal het verder even aan mijn man vragen, die heeft er 20 jaar gewoond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100