Waar komen de termen brandbrief en brandschatten vandaan?

In de huidige betekenis begrijp ik wel wat een brandbrief is, maar wat is de historie van die term?

Brandschatten schoot me dan ook te binnen, wat betekent dat precies en wat is de historie daarvan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Hier de oorspronkelijke betekenis:

brandschatten
(ww) - afperspraktijk met dreiging van brandstichting

brandbrief:
schriftelijke bedreiging met brandstichting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Aha, ik dacht al zoiets, maar ik had het eerder zelf niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi!
Ik leer er zelf ook van, want ik wist weer niet dat brandschatten een werkwoord was.
Waarschijnlijk verwarde ik bruidsschat met brandschat :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog van plan bent te trouwen is het onderscheid wel handig denk ik zo. Anders start je eerder een familievete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip! Bedankt!
:-)

Andere antwoorden (1)

Door een bezettende macht, de bevolking een belasting opleggen onder bedreiging van brand en of plundering.
De brandbrief is,dacht ik, de aankondiging van het brandschatten.