waarom schrijven we getallen in het nederlands tot en met twaalf volluit?

Waarom doen we dat niet tot met tien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Omdat elf en twaalf korte, fonetisch makkelijke woorden zijn, die snel weg schrijven.
Dertien, veertien etc... is langer en de herhaling tien er steeds achter is niet motiverend om op te schrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is geen harde regel, maar kwestie van conventie. De conventie die ik in mijn werk gebruik is weer dat we getallen tot en met twintig en vervolgens alle tientallen tot en met honderd voluit schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is mij nog nooit opgevallen, maar als jij het zegt dan is het zo. ;-)

Het komt waarschijnlijk omdat pas bij 13 de logica komt.
En alle getallen daarna hebben die logica ook.
In derTIEN en veerTIEN komt pas de tien, en met twintig en dertig gaat het net zo. (zeven en DERTIG, vier en TWINTIG)

Elf en twaalf zouden eigenlijk 1 TIEN en 2 TIEN moeten heten. Maar die getallen noemen we elf en twaalf. We hebben er dus een apart heel woord van gemaakt. Daarom zullen we die 2 getallen net zoals de getallen 1 tot 10 voluit schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag suggereert dat je het zelf op deze manier schrijft. Kijk maar eens in een testament, daar worden alle cijfers voluit geschreven.

Toegevoegd na 56 seconden:
trouwens ook in koopaktes en alle officiele notariele stukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij staat in de meeste schoolboeken t/m 20 voluit schrijven. En alle tien-, honderd, en duizendtallen ook voluit.