"Te onvoldoende" een pleonasme/tautologie?

"Doe het rustig vanavond en wees eerlijk tegen jezelf als jouw Engelse vaardigheid te onvoldoende is."

"Te onvoldoende" is toch een pleonasme?
Uitleg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (3)

Het is een contaminatie van te slecht en onvoldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou zeggen dat het een pleonasme is omdat onvoldoende gewoon niet genoeg is, het kan niet meer onvoldoende. Van de andere kant heb je onvoldoende , wat je met hard werken nog een voldoende kunt maken, of een zo diepe onvoldoende dat hij nietmeer goed temaken is met hard werken omdat de stof je niet ligt, of omdat je er niet genoeg ondergrond voor hebt.
Of het in het laatste geval een contaminatie is of gewoon een benadrukking va te laag, is moeilijk te zeggen
12 jaar geleden
Het woordje te is hier overbodig.

Je kunt met een bijvoeglijk naamwoord de mate van onvoldoende uitdrukken: net onvoldoende of zwaar onvoldoende, maar met té kan dat niet.

Het is geen pleonasme (houten boomstam) of tautologie(nooit en te immer) http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/pleonasme-en-tautologie

en ik vind het eigenlijk ook geen contaminatie want het zijn geen betekenisverwante woorden.
http://www.contaminatie.nl/cgi-bin/contaminatie.nl/wc3.pl?pag=welkom

Het is een gewoon fout: een woordje teveel.