Is het 'de beste' of 'het beste?'

In veel gevallen doe ik het automatisch goed.
In deze zin weet ik het alleen niet zeker:
Wie is de/het beste van het land?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
16.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan allebei. De/het verwijst naar iets buiten die zin. Het hangt van het geslacht af waar het woord naartoe verwijst.

Antwoorden (6)

In deze zin "(Wie is) de beste (van het land?)".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van het woord wat na beste komt.

De beste leerling .....De leerling
Het beste kind.......Het kind
De beste olifant......De olifant
Het beste paard......Het paard.

De of het 'hoort' niet bij beste, maar bij het zelfstandignaamwoord wat er achter komt

Toegevoegd na 1 minuut:
Omdat het zelfstandignaamwoord ontbreekt in jouw zijn mag het zowel de als het zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, om die reden was ik ook in de war omdat er in de zin 'Wie is de beste van het het land' geen zelfstandig naamwoord na 'beste' komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer een goed antwoord nelly +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx crea
'wie is de beste?' is correct! Wie 'het beste' is moet je nog maar afwachten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja.. Kan allebij.

In "de beste" is "beste" een persoon, oftewel een zelfstandig naamwoord.
In "het beste" is dat een bijvoeglijk naamwoord.

Met hetzelfde resultaat. Dus kan allebij.

Toegevoegd na 11 minuten:
Sorry... allebij = allebei
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige gevallen is het altijd 'het beste'.
-Je kunt het beste wat eerder komen
-zijn tweede roman vind ik het beste
-Het beste! (als afscheidsgroet)
In jouw zin zou ik voor 'de' kiezen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn tweede roman vind ik de beste (van allen/roman).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel 'de' als 'het' is mogelijk. De moet gebruikt worden als beste een bepaling is bij het zelfstandig naamwoord romans (de - romans), het als het de bijwoordelijke bepaling het beste betreft. In het laatste geval speelt het getal of geslacht van het zelfstandig naamwoord geen rol. Verder kan je alleen voor personen 'allen' gebruiken en voor dingen alle. Maar dat is weer een ander vraagstuk ;-)
Wat een leuke vraag, ik acht de kans groot dat wanneer je een taalexpert deze vraag laat beantwoorden, diegene goed aan het denken wordt gezet en, in zijn/haar spontaniteit, een paar flinke steken kan laten vallen.

Nelly heeft een punt, toch gaat het er niet om wat er na komt maar waar je naar verwijst.
Spreek je over 'beste' in het algemeen, dan geldt m.i. het volgende:
1a. Wanneer je voor 'de beste' kiest, refereer je naar een entiteit, bv. een politicus.
1b. Het lidwoord van de entiteit heeft geen relatie met het lidwoord van het woord 'beste' zoals in '2b' uitgelegd wordt.
2a. Kies je voor 'het beste' dan spreek je over een activiteit, bv. het beste in debatteren.

2b. Wanneer je zegt dat 2a. ook een omissie van een entiteit (bv. kind) kan bevatten dan beschouw je de zin, taaltechnisch gezien, als ellipsis. Er mist dan namelijk een lijdend voorwerp.

Wanneer je verwijst naar een kind kies je daarom, ondanks dat dit een onzijdig lidwoord vereist, toch voor 'de beste' in jouw exacte zin (aannemende dat deze af is, zie 2b). Wederom, omdat je in het algemeen spreekt, 'de beste' als onderwerp.

'Het' kind:
Van alle kinderen, wie is de beste van het land?
Qua taal, wie is het beste van het land? - Deze zin is niet af, er mist een entiteit. Het beste kind?
Qua taal, wie is de beste van het land? - Deze zin is af, er mist geen entiteit.

Ik dacht dat deze vraag een vrij simpel antwoord vereiste, maar er bleken steeds meer vraagtekens te ontstaan. Ik hoop dat ik zó enigzins de de omvang van het juiste antwoord heb weten te omvatten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verduidelijking:
Qua taal, wie is het beste van het land? - Deze zin is niet af, er mist een entiteit. Het beste wat? Kind? Paard?