Waarom wordt een korte cursus tegenwoordig vaak een "clinic" genoemd?

En wat is de achtergrond van het woord "clinic" in deze context?

bamibal
10 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een clinic is een modern woord voor workshop, dit kan een of meerdere dagen duren. Ik denk dat dit woord wordt gebruikt omdat het professioneler overkomt. Een workshop wordt veel gebruikt als het om hobby's gaat, een clinic voor professionals.
Ivana
10 jaar geleden
En een workshop, is dat niet modern dan? Ook een Engels woord en wel voor WERKPLAATS.
Amadea
10 jaar geleden
En wat te denken van "seminar"?

Antwoorden (1)

Omdat er steeds meer leenwoorden vanuit het Engels in het Nederlands terecht komen. Het lijkt erop dat het merendeel een Engels woord 'professioneel' vindt klinken.

Het woord komt uit de medische wereld waar studenten buiten de faculteit om korte toelichtingen ontvangen.

Dat de term nu ook gebruikt wordt voor niet medisch gerelateerde toelichtingen is opmerkelijk maar niet uniek. Uit de scheepvaart zijn bijvoorbeeld ook veel termen in het Nederlands terecht gekomen.