heb je een speciaal woord voor iemand die in zijn eentje strijdt voert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het woord 'alleenstrijder' een paar keer gehoord, maar kan het (nog) niet in een officieel woordenboek vinden.

Antwoorden (17)

Don Quichote was zo iemand. Misschien is dit wat je zoekt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...: John Rambo!

Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoel maar: hij slachtte in deel III het chéle Russische leger af in zijn gevecht met hun in Afghanistan...
als dát geen "lone fighter" is,dan weet ik het ook niet meer...:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een moeilijke vraag! Ik pieker me suf. ;-)

Ik heb een paar mogelijkheden, maar het is niet altijd één woord. En ik neem ook aan, dat je strijd niet alleen fysiek bedoelt. Dus Rita Verdonk voert (of voerde) ook in haar eentje een strijd.

- roepende in de woestijn
- klein duimpje
- David tegen Goliath
- dissident
- Calimero ('zij zijn groot en ik is klein')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een éénmansstrijder?
Zoals je ook het woord éénmanszaak hebtr voor iemand die in zijn eentje een zaak runt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een 'klokkeluider'!
Die worden trouwens schaars......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik houdt het op 'solobellator' (of bellator solis).

Toegevoegd na 1 minuut:
bellator betekent 'strijder', of ook 'moedige strijder'
rose
13 jaar geleden
Lone Ranger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind Pionier wel redelijk de lading dekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh... niet echt, een pionier in kunst bv heeft nix met strijden te maken voor mijn gevoel (- is trouwens niet van mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel: pionier kan wel, maar hoeft niet per definitie zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er iets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee (- is trouwens niet van mij)
Lucky Luke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eenzame strijder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oneliner lijkt me wel wat. Ook nog actueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de eenzame held
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een echt Nederlands woord te noemen: einzelgänger. Al is dat niet per se iemand die strijdt voert, maar wel zijn of haar eigen gang gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deuxchevauxstrijder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strijdt voert tegen wat?

Daar heb geen algemene definitie voor die in elke context plaatst.
Sommige zaken hebben gewoon geen speciale naam, ook al bestaan ze wel.
Net als wanneer je je stoel bovenop op je tafel zet, de combinatie bestaat, maar er is geen naam voor.
Zaken krijgen alleen een speciale naam als daar een praktische behoefte aan is. Waarschijnlijk is er geen praktische behoefte aan zijn woord omdat er (nog) geen eenling is die strijdt voert in de ruimste zin van het woord.