heb je een speciaal woord voor iemand die in zijn eentje strijdt voert?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja...: John Rambo! Toegevoegd na 2 minuten: ik bedoel maar: hij slachtte in deel III het chéle Russische leger af in zijn gevecht met hun in Afghanistan... als dát geen "lone fighter" is,dan weet ik het ook niet meer...:D

Wat een moeilijke vraag! Ik pieker me suf. ;-) Ik heb een paar mogelijkheden, maar het is niet altijd één woord. En ik neem ook aan, dat je strijd niet alleen fysiek bedoelt. Dus Rita Verdonk voert (of voerde) ook in haar eentje een strijd. - roepende in de woestijn - klein duimpje - David tegen Goliath - dissident - Calimero ('zij zijn groot en ik is klein')

Een éénmansstrijder? Zoals je ook het woord éénmanszaak hebtr voor iemand die in zijn eentje een zaak runt.

Ik houdt het op 'solobellator' (of bellator solis). Toegevoegd na 1 minuut: bellator betekent 'strijder', of ook 'moedige strijder'

Lone Ranger.

Ik vind Pionier wel redelijk de lading dekken.

Een eenzame strijder.

Een oneliner lijkt me wel wat. Ook nog actueel.

de eenzame held

Om een echt Nederlands woord te noemen: einzelgänger. Al is dat niet per se iemand die strijdt voert, maar wel zijn of haar eigen gang gaat.

Strijdt voert tegen wat? Daar heb geen algemene definitie voor die in elke context plaatst. Sommige zaken hebben gewoon geen speciale naam, ook al bestaan ze wel. Net als wanneer je je stoel bovenop op je tafel zet, de combinatie bestaat, maar er is geen naam voor. Zaken krijgen alleen een speciale naam als daar een praktische behoefte aan is. Waarschijnlijk is er geen praktische behoefte aan zijn woord omdat er (nog) geen eenling is die strijdt voert in de ruimste zin van het woord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100