Kan een standpunt (voor een betoog) een vraag zijn?

Bijvoorbeeld:

Standpunt: orgaandonatie, ja of nee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Antwoorden (3)

Nee, een standpunt moet geen vraag zijn. Een standpunt is een zin waar je het mee eens of oneens bent.

Bv:
Het openbaar vervoer moet gratis worden.
Niet-donateurs mogen geen orgaandonatie krijgen.
Er moet meer worden gedaan aan de sociale veiligheid.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, bedankt voor de snelle reactie :)
Een standpunt is een subjectieve opvatting ten opzichte van toestanden, gebeurtenissen of andere personen. Met het uitspreken van een standpunt maak je kenbaar hoe je ergens over denkt. Een betoog is een verdediging van een standpunt waarin je argumenten benadrukt en tegenargumenten ontkracht. Een standpunt kan nooit een vraag zijn, maar je kunt in een betoog wel een al dan niet suggestieve of retorische vraag stellen om een tegenargument te ontkrachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen in het geval van een duidelijke retorische vraag, dus waaruit het antwoord al onmiskenbaar blijkt, zou je een standpunt als vraag kunnen formuleren. In het geval van orgaandonatie denk ik dan aan bijvoorbeeld zoiets als:
"Kan ik levens redden door mij als orgaandonor op te geven?".
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is bij deze argumenten een goed standpunt? Het gaat over orgaandonatie. Voorargumenten:
1. Helpen van medemens;
2. Weinig mensen overlijden onder de juiste omstandigheden;
3. Na een orgaantransplantatie is normale opbaring mogelijk. Tegenargumenten:
1. Angst;
2. Geloofsredenen;
3. Een ander niet gunnen. Misschien: 'Het is goed om orgaandonor te worden' ?
Amadea
10 jaar geleden
Het tweede punt bij voor hoort volgens mij bij tegen. Want waarom zou je je aanmelden als er toch maar een heel kleine kans is dat ze jou kunnen gebruiken? Daar kun je beter nog een echt positief argument voor bedenken. Het een ander niet gunnen is geen argument maar egoïsme. Als je morsdood bent maakt het toch geen moer uit wat er met jouw resten gebeurt? De door jou vermelde punten maken mij nog niet duidelijk wat jouw standpunt is.
Amadea
10 jaar geleden
In een argument geef je een reden waarom je iets vindt. Egoïsme is een persoonlijke eigenschap die geen reden geeft, maar alleen gedrag beïnvloedt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Egoïsme kan wel een argument zijn. Het is alleen erg ver gezocht en geen veel-voorkomend argument, dus een beetje vreemd om dit te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet je er perse 3 hebben? Dan zou ik 'onwetendheid' erbij zetten (men weet onvoldoende af van orgaandonatie).