Kan een standpunt (voor een betoog) een vraag zijn?

Bijvoorbeeld:

Standpunt: orgaandonatie, ja of nee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, een standpunt moet geen vraag zijn. Een standpunt is een zin waar je het mee eens of oneens bent. Bv: Het openbaar vervoer moet gratis worden. Niet-donateurs mogen geen orgaandonatie krijgen. Er moet meer worden gedaan aan de sociale veiligheid.

Een standpunt is een subjectieve opvatting ten opzichte van toestanden, gebeurtenissen of andere personen. Met het uitspreken van een standpunt maak je kenbaar hoe je ergens over denkt. Een betoog is een verdediging van een standpunt waarin je argumenten benadrukt en tegenargumenten ontkracht. Een standpunt kan nooit een vraag zijn, maar je kunt in een betoog wel een al dan niet suggestieve of retorische vraag stellen om een tegenargument te ontkrachten.

Alleen in het geval van een duidelijke retorische vraag, dus waaruit het antwoord al onmiskenbaar blijkt, zou je een standpunt als vraag kunnen formuleren. In het geval van orgaandonatie denk ik dan aan bijvoorbeeld zoiets als: "Kan ik levens redden door mij als orgaandonor op te geven?".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100