De Nederlandse marine en luchtvaart heeft rond het jaar 2000 het morse officieel buiten gebruik gesteld voor radioverbindingen en vervangen door andere communicatiemethoden. Dit is gebeurd naar aanleiding van de wijziging van voorschriften van de internationale maritieme organisatie SOLAS. De aanwezigheid van morse-apparatuur is niet langer vereist. Een groot voordeel is dat men geen marconist meer aan boord hoeft te hebben. Morse wordt nog wel gebruikt binnen de Koninklijke Marine (voor lichtmorsecommunicatie) en bij radiozendamateurs.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

morsecode werd en wordt gebruikt d.m.v. geluid met een z.g. telegraafsleutel. Schepen onderling seinen berichten ook vaak door gebruik te maken van een seinlamp.
Dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms wordt morsecode nu nog gebruikt als leuk element met knipoog op het verleden. Bijvoorbeeld, wat is het standaardgeluid bij ontvangst van een SMS op een (normale) GSM? : tut-tut-tut-tuuut-tuuut-tut-tut-tut.
Juist, dit is de morsecode voor "SMS".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Morscode kon en kan men op vele manieren gebruiken. Voorwaarde is dat je korte en lange signalen kan geven. Bv licht, geluid, visueel enz
Bij defensie werd het radiografisch en telefonisch gebruikt.
Onbegrijpelijk is dat het niet meer wordt gebruikt terwijl het de laatste mogelijk is om boodschappen door te geven. Hiermee wil ik zeggen dat je met een zeer slechte radiografisch verbinding zelfs morse kunt doorgeven daar waar het met de stem niet meer kan. Zelfs met de ruis bij het indrukken van de mic kan je morsen
Robert