Waarom spreken sommigen de "r van pro" uit met een harde r, en de "r van goor" met een gooise?"?

Het gaat hierbij om 1 en de zelfde persoon

een jaar geleden
in: Taal
1.8K
ronron1212
een jaar geleden
Ja waarom niet

Antwoorden (1)

Kenmerkend voor de Gooise r is dat de tong en het verhemelte elkaar naderen, maar niet echt contact maken. Spraakwetenschappers spreken in zo’n geval van een approximant (gevormd naar het Latijnse approximare, dat ‘naderen’ betekent). Door deze wijze van articulatie lijkt de Gooise r een beetje op een klinker, net zoals bijvoorbeeld de j. Die letter wordt dan ook vaak gebruikt om de Gooise r weer te geven.

In het Standaardnederlands duikt de approximantische r alleen op na een klinker. Je hoort hem dus alleen in woorden als hoor [hooj] en bord [bojd], en nooit in een woord als raam. Daarmee de woorden uit de vraag vergelijkend hoor jij bij die persoon dus de Gooise r niet in pro maar wel in goor.

Er treedt alleen een uitzondering op die regel op als het gaat om een inwoner van Leiden. In die stad hebben ze namelijk wél een r die overal approximantisch kan worden uitgesproken. Leidenaren zeggen dus [joofovejval] ze het over een roofoverval hebben.
Amadea
een jaar geleden