Waar komt het woord 'lariekoek' vandaan, hoe is het ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lariekoek, da's een broertje van lulkoek.
En waar dat dan weer vandaan komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan er niks over vinden. Ik vond wel dit: Het echte recept voor lariekoek is nooit bekend geworden omdat een van de weinige exemplaren is opgegeten door iemand die dit artikel nu leest. Jij dus! Maar een alternatief recept voor lariekoek is er wel en het maken ervan is simpel. Je gebruikt hiervoor namelijk niets. Je hebt nodig: * Geen boter
* Geen meel
* Geen bloem
* Geen koek
* Geen mes
* Niet jij
* Ook niet jij Eerst pak je niet de meel en smijt je het niet door het raam. Vervolgens ga je niet de bloem pakken en in de niet daarvoor neergezette pot doen. Dan is er geen mes nodig om de niet bestaande koek te snijden. Dan stuur jij jezelf weg en laat je het brouwsel niet een dag staan (maar ook niet een week) een maand later kom je terug en pak je geen boter. Je smeert geen boter op geen enkele koek en gooit niks weg. Dan lul je maar wat en voila, daar is de lariekoek! Nu je dit allemaal gedaan hebt kun je wel tegen jezelf zeggen dat dit eigenlijk wel geen verspilde moeite is omdat je uiteindelijk niets hoeft te doen. http://oncyclopedia.net/wiki/Ik_kan_niet_geloven_dat_het_geen_koek_is

Het beste antwoord

Larie betekent: onbeduidend gepraakt, zotteklap. Het zou kunnen zijn ontstaan uit een grondvorm van lezja, wat 'leeg' betekent.
"Dat is lariekoek" staat voor: dat heeft iemand verzonnen. Een synoniem is kletskoek. Het is een naar larie gevormde versterking van koek in de overdrachtelijke betekenis van: iets dat geen innerlijke waarde heeft; dat maar gekheid —, dat nonsens is.
Amadea