Waar komt het woord `bliksem` vandaan?

Ik bedoel het natuurverschijnsel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Bliksem komt ethymologisch van de stam Blik. In Friesland en Texel wordt het nog steeds blits genoemd. Van een anderen stam is blaexeme, blaxeme. In volkstaal blaksem.

Toegevoegd na 38 seconden:
Een uitgebreide beschrijving staat in de bron.

Toegevoegd na 11 minuten:
De vorm blecseme wordt in geschriuften uit 1285 in West-Vlaanderen aangetroffen, terwijl de vorm blicseme in Brabant-Oost voorkomt. Het woord bliksem dateert uit 1815.

Op http://www.wnt.inl.nl staat een applicatie met historische woordenboeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
excuses voor de typfouten in een taalvraag ;o)

Andere antwoorden (2)

Het woord bliksem is in de Middeleeuwen gevormd, vermoedelijk rond 1240, en stamt waarschijnlijk af van het oud-West-Friese woord 'blicsen', dat weer een afgeleide is van het Oudnederlandse woord 'blikisni'. Blika betkent glanzen of schitteren. Ook het woord blinken is hiervan afgeleid.
In de Oudheid werd bliksem toegeschreven aan de boosheid van de een of andere godheid. Later dacht men dat bliksem werd veroorzaakt door te dicht langs elkaar schuivende wolken. Maar in 1752 toonde Benjamin Franklin aan, dat bliksem een ontlading van elektriciteit is. Het is een elektrische ontlading (vonk) tussen een elektrisch geladen wolk en de aarde, tussen twee of meer wolken met tegengestelde elektrische lading of zelfs tussen delen binnen één enkele wolk.
Slechts een deel van de ontladingen vindt plaats tussen een wolk en de aarde. Per vierkante kilometer slaat in onze omgeving de bliksem 2 tot 3 keer per jaar in. In Nederland, ruim 40.000 km2 groot, vinden dus jaarlijks zo´n 100.000 blikseminslagen over het hele land plaats.
Voor de hoofdontlading vindt er er een (zwakke) inleidende voorontlading plaats. De stroomsterkte ligt gemiddeld rond 30.000 ampère; de spanning kan oplopen tot enkele miljoenen volt. Het zichtbare deel van de bliksem (de hoofdontlading) verplaatst zich met een snelheid van zo´n 100.000 km/sec. In enkele duizendste tot hondersten van seconden wordt de grote hoeveelheid stroom en daaropvolgend de enorme hitte opgewekt. De lucht in de directe omgeving van het bliksemkanaal warmt in korte tijd (enkele miljoenste seconde) zodanig op dat deze enorm expandeert. De verplaatsing van deze lucht nemen we waar als de donder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de tijdsperiode (midden in de Hanze-tijd) is het waarschijnlijker dat het woord is afgeleid van het Saksisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de link niet en ook niet volgens het antwoord van Som.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een heel mooi antwoord. +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens andere bronnen wel. Zoek maar eens op "etymologie bliksem", dan zie je in verschillende bronnen het oud-Saksisch genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Giweda geeft aan dat de stam Bliks is (of blics) en ik ook. bliksini betekent inderdaad schitteren/glanzen en heeft dezelfde stam. Ik kan alleen aangeven welke vroegste bronnen er zijn en van welke stam (van het werkwoord) het afkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conan en Som bedankt.
En sorry Widar ik kan er niets anders van maken.
waar komt het woord 'natuurverschijnsel' vandaan? Dat is taal. Bliksem is wat mij betreft een doodgewoon woord. Met een bepaalde lading, dat wel maar het woord wordt geladen door de betekenis en niet anders.

Ik geef je een 'knal' is makkelijker te verklaren maar waar komt het woord 'arbeid' vandaan of 'spijker'. In taal is niet alles te verklaren en moet je ook niet willen. Taal veranderd continue al hebben we dat niet zo in de gaten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kom er nog even op terug, er zal ongetwijfeld een minnetje op komen maar wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat niet elk woord een verklaarbare reden moet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij geen min beste Zweistein. Maar als je het antwoord op een vraag niet weet, geef dan liever geen antwoord. In dat geval volstaat een reactie, indien je er toch iets over kwijt wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet eens met je antwoord. Daar hoef je geen min voor, dat kan ik ook zo wel zeggen ;o) De studie naar de herkomst van woorden heet etymologie. Wat voor ons een doodgewoon woord is, is niet iets wat vanzelf ontstaat. Woorden voor natuurverschijnselen werden vroeger anders genoemd, want oud-nederlands is niet dezelfde taal als onze huidige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat ik antwoord gaf dacht ik oeps, niet correct. Ik wordt hier ongetwijfeld gecorrigeerd door de taalwetenschappers onder ons maar...... Ik liet mijn gevoel spreken, is ook wat waard. Indien we de taalwetenschap niet actief in ons leven hadden, was deze discussie niet relevant geweest. Met andere woorden: zonder taalwetenschap had de volgende voorbeeld zin allang gemeengoed geweest; die auto is van hun! dus beste Conan en som, waar komt het woord spijker vandaan? Ik kan ook vragen naar het woord tafel, dan is het antwoord table en dat zal ook wel ergens vandaan komen maar het is ooit een klank voor een voorwerp geweest, dat probeerde ik gevoelsmatig te zeggen. Ik wil niet eigenwijs zijn hoor, want het antwoord van Giweda is natuurlijk goed onderbouwd maar ik hoop toch dat ik iets duidelijk heb kunnen maken over de werkelijke oorsprong van taal (gevoelsmatig dan;-)