Waarom wordt er gevraagd "hoe duur iets is" en niet "hoe goedkoop iets is"?

Het valt me op, en ik vindt het eigenlijk een rare manier van vragen naar de prijs.
Waar komt deze manier van vragen uit voort?

Je vraagt toch ook niet aan iemand "hoe slecht voel je je?"..

Toegevoegd na 23 uur:
Grappig, zonet gepost:

http://www.goeievraag.nl/vraag/duur-ipod.95911

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
`wat kost het `is ook nog een veel gebruikte mogelijkheid

Antwoorden (8)

Gevoelsmatig is het hetzelfde principe waarom een glas halfvol of halfleeg is. Maar in dit geval sta op het punt geld uit te geven en is het niet relevant hoeveel je overhoud.

Een product heeft geen waarde tot hoeveel je overhoud maar juist hoeveel je van je huidige bezit moet inleveren.
Onafhankelijk van hoeveel dat is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze is nog gericht tot "hoe slecht voel je je". Het is een sturende vraag op meerder manieren:

1) Wil je echt wel weten hoe slecht het met iemand gaat?
2) De vraag wordt veelal gesteld in een neutrale situatie. Het gangbare niveau daarvan is dat "alles z'n gangetje gaat". Een schijnvertoning van interesse, die als normaal wordt beschouwd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Afwijken daarvan is buiten de sociale conventies stappen. Dat is voor een mens erg onnatuurlijk. Het vragen naar iemand slechte kant kan dus bijvoorbeeld in sommige culturen gewoon zijn. Een kwestie van cultuur dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vraagt , Hoe goedkoop is het, dan is geen ruimte meer
om te onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit me zomaar af te vragen of het allemaal wel zo is, zoals je schrijft. "Hoe duur is het?" vind ik helemaal niet zo'n gangbare vraag. "Wat kost dat?" wordt m.i. veel meer gebruikt. En daar zit niks duurs of goedkoops in. ;-)

En als het waar is, dat je niet vraagt "hoe slecht voel je je?" dan is het ook niet zo dat we wèl vragen: "hoe goed voel je je?". Beide vragen vind ik ongebruikelijk.
We vragen meestal: "hoe gaat het?" of "hoe is het?", en daar zit het goede of slechte ook niet in.

Je hebt natuurlijk wel gelijk, dat we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en alles ook zo goedkoop mogelijk willen hebben, maar dat het vreemd is dat we vragen "hoe duur iets is", daar kan ik niet zo in meegaan, gewoon omdat ik het zelf zo niet zeg, en anderen ook zo niet hoor zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe duur is het is de letterlijke vertaling van Cela coûte cher'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Las jij toevallig Parijs in plaats van prijs?
de gemiddelde mens is meer pessimistisch dan optimistisch :)

daarom dat hij ervan uit gaat dat het duur is.
nu zal een optimist ook niet gaan zeggen, hoe goedkoop is dit, maar eerder : hoeveel kost dit

:D

Toegevoegd na 1 dag:
maar een iPod is dan ook DUUR, ( verhoudingsgewijs, wat je krijgt en wat je ervoor betaald :p )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe duur is dat? Geen goed taalgebruik. Je geeft zelf al een goed voorbeeld met hoe slecht voel je je. Moet zijn hoe voel je je of wat is de prijs van of wat vraagt u voor? Om de onderhandelruimte open te laten is het laatste het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zeggen ook "Hoe laat is het?" in plaats van "Hoe vroeg is het?", "Hoe lang ben jij?" in plaats van "Hoe kort ben jij?", "Hoe ver is dat" in plaats van "Hoe dichtbij is dat" enzovoorts.

Maar "Hoe duur is dat?" kun je beter vervangen door "Hoeveel kost het?" of "Wat heb je ervoor betaald?".

Ik zal nooit aan iemand vragen: "Hoe slecht voel je je?" of "Hoe goed voel je je?" maar: "Hoe voel je je?".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen van beide een juiste vraag. Je kunt toch gewoon vragen: wat kost het,dat lijkt me correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat, heel eenvoudig. wat kost het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik. Maar veel van de klanten in 'mijn winkeltje' stellen de vraag op deze manier.