Wanneer gebruik je lente en wanneer voorjaar?

Of heeft Paulien Cornelisse inmiddels het antwoord?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
10.5K

Het beste antwoord

Je gebruikt voorjaar wanneer het over het als zodanig aangeduide meteorologische deel van de 365/366 dagen in het jaar gaat. Het is sec de benaming van het kwartaal dat na de winter komt. Hoewel het dan voorjaar heet kan je best nog nachtvorst en sneeuw verwachten.

Maar in de volksmond wordt lente gezegd. En dan met name wanneer het zonnig weer is, de vogels gaan fluiten en er knoppen aan de bomen verschijnen. De winterjas en truien kunnen de kast in, en de dunnere kleding kan eruit gehaald worden.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Zelfverzonnen verschil om te voldoen aan de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij een plus voor dit vindingrijke / vernuftige antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als ik nu het omgedraaide zeg, dat je lente zegt voor het meteorologische deel, en dat voorjaar iets is wat "men in de volksmond zegt". Dan zeggen beide antwoorden toch niets meer?! Dus: Je gebruikt lente wanneer het over het als zodanig aangeduide meteorologische deel van de 365/366 dagen in het jaar gaat. Het is sec de benaming van het kwartaal dat na de winter komt. Hoewel het dan lente heet kan je best nog nachtvorst en sneeuw verwachten. Maar in de volksmond wordt voorjaar gezegd. En dan met name wanneer het zonnig weer is, de vogels gaan fluiten en er knoppen aan de bomen verschijnen. De winterjas en truien kunnen de kast in, en de dunnere kleding kan eruit gehaald worden. Kunnen we dan van 1 van tweeën bewijzen dat de ene uitspraak meer waar is dan de andere? Ik zou zeggen van niet, en tot die tijd zijn het synoniemen zou ik zeggen, op de specifieke combinaties na, zoals "Arabische lente". Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, je zegt nu voorjaar waar je lente behoort te zeggen (of andersom).

Andere antwoorden (2)

Dat zijn synoniemen.

Je kunt ze dus door elkaar gebruiken. Maar "het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente"... :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
NB: volgens mij heeft ons Paulien zich nog niet uitgelaten over deze knagende kwestie.
Computoon
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Misschien dat je voorjaar dan kunt gebruiken voor de mannelijke variant ? ''t is altijd voorjaar in de ogen van de boekhoudkundeleraar?'
Computoon
8 jaar geleden
:-) Als elk jaargetijde z'n eigen lied krijgt, zal degene die op "herfst" een rijmwoord moet bedenken met een beroepsbeoefenaar voor een onmogelijke opdracht worden gesteld...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wat-rijmt-er-op-herfst
'Lente' wordt naast de letterlijke betekenis ook symbolisch gebruikt, denk maar eens aan de zgn. 'Arabische lente'. Als je dit zou vervangen door 'Arabisch voorjaar', wordt de betekenis van het begrip opeens letterlijk. Verder zou ik niet weten wat het verschil is. De één prefereert het één, de ander het ander. Het is misschien ook van invloed waar je geboren bent. Neem Paulien niet te serieus overigens, hè ;)