Hoewel lang gedacht is dat het soemerische scghrift het oudste was, hebben vondsten in Egypte deze opvatting doen wankelen:

"De eerste ooit ontdekte vorm van geschreven taal is mogelijk in zuidelijk Egypte gevonden. De inscripties vermelden leveringen van linnen en olie, die ruim 5000 jaar geleden plaats vonden. De vondst haalt wellicht de wijdverbreide opvatting onderuit, dat de eerste mensen met geschreven taal uit Mesopotamië (het huidige Irak) kwamen - de Soemeriërs lang voor 3000 voor Christus. De exacte datering van het Soemerische schrift blijft een vraagteken, maar de recente ontdekkingen in Egypte konden wel exact gedateerd worden tussen 3300 en 3200 voor Christus op basis van onderzoek met behulp van koolstofisotopen. "Men dacht dat de Soemeriërs eerder waren met schrijftaal dan de Egyptenaren, zegt Gunter Dreyer, directeur van het Duitse Archeologisch Instituut in Egypte. "Vanwege deze vondst is het echter een open vraag geworden: werd het schrijven uitgevonden in Soemer of in Egypte? Het is mogelijk dat Soemeriërs, die met Egypte handel dreven hun schrift kopieerden, zegt Dr. Dreyer. "Maar wij moeten op verder bewijsmateriaal wachten," waarschuwde hij - eraan toevoegend dat publicatie van de bevindingen begin 1999 zal plaats vinden."

"Oudste schrift? Ligt de oorsprong in Soemer, Egypte, Harappa of elders?
Dat blijkt nog (steeds) geen uitgemaakte zaak te zijn. De meningen over de eerste geschreven taal, de voorlopers daarvan, de varianten daarop en over het eerste echte alfabet lopen nog altijd uiteen. Er lijkt wel wat meer duidelijkheid te komen, zoals hieronder blijkt. De site Tour Egypt Net meldt, dat er Egyptische Hiërogliefen gevonden zijn, die gemaakt zijn rond 3100 jaar voor Christus. Zie verder de rubriek hieronder over "Oud Egyptisch schrift" en Hiërogliefen."

Het is dus niet met zekerheid te zeggen wat het oudste schrift is, maar de kans is wel groot dat het gebruikt werd om economische informatie vast te leggen.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn weten zijn de oudste teruggevonden geschriften de Mesopotamische spijkerschriften, en dan specifiek gebruikt voor het voeren van administratie.

Verhalend is de Gilgamesh het oudste tot nog toe gevonden werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Pergamonmuseum in Berlijn heb ik des werelds oudste wetboek gezien; ook spijkerschift in een grote zwarte steen.
Je zou de prehistorische grottekeningen (200.000 vC) een vroege vorm van schrift kunnen noemen maar het Mesopotamische spijkerschrift (3000 vC) wordt algemeen boeschouwd als de oudste vorm van echt schrift, hoewel het nog niet uit een alfabet samengesteld is maar uit pictogrammen.

Toegevoegd na 1 uur:
Miste even je tweede vraag. Bedoelde je het oudste geschreven stukje?

Toegevoegd na 8 uur:
Uiteraard 20.000 jaar in plaats van 200.000. Haastige spoed...