Heb je zelf ooit een geheimschrift ontwikkeld?

Zo ja: Zou je die hier willen melden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vraag je dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om iets te kunnen leren m.b.t. tot geheimschrift.

Het beste antwoord

ol nrm 35 ksst rm eppm om g;rbp;smf

veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, ik geef het op, wat staat er?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben 24 en woon in flevoland. staat er. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het heeft met het toestenbord te maken, elke letter schuif je een letter naar rechts: Alleen snap ik het woordje ksst niet.

Andere antwoorden (10)

Ja, als kind heb ik dit wel een aantal keer gedaan, maar zou het nu niet meer kunnen ontcijferen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in mijn tienerjaren... Het password was Schwarzkopf... dat was het langste woord met allemaal verschillende letters... Het was een code om de brief te ontcijferen naar mijn geliefde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddie murphy heeft een Schwarzekopf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Andy ruikt naar Ghandi ?
Niet zelf ontwikkeld, nee. Ik begrijp er wel een paar. Hongaars bijvoorbeeld ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als tiener heb ik wel eens iets bedacht met het weglaten van de meeste staande strepen in bestaande letters, met wat aanpassingen voor letters die alleen horizontale, ronde en schuine strepen hebben.

Dan krijg je bijvoorbeeld 'c,' in plaats van 'd', '<' in plaats van 'k', '/-' in plaats van 'A', '-' in plaats van 'H', '^' in plaats van 'w' etc.

Ik had het voornamelijk bedacht als snelschrift voor het maken van aantekeningen, maar het had als bijkomend voordeel dat het totaal onleesbaar was voor de 'casual viewer'. Iemand met tijd en vastberadenheid had het natuurlijk wel relatief simpel kunnen ontcijferen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik wel benieuwd wat je gebruikte om de C zelf neer te pennen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bleef een 'c'. Anders dan de 'd', die een soort 'c,' (c met een kringeltje eraan) werd.
Geen schrift, maar wel een taal... en niet zelf ontwikkeld eigenlijk, anderen die ik kende spraken het... Door iedere klinker te laten volgen door een P en weer die klinker. Dat klonk heel grappig...

Ik heette daardoor Epedopo. Hepelepe zipinnepen mapaaktepen wepe dapaar mepee. Mepet dapank apaan Ypyvoponnepe epen Sapaskipiapa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziet er leuk uit, wel even oefenen denk ik ;)
Geen geheimschrift, wel een "gebarentaal". Voor elke letter een gebaar met je handen. Zo konden mijn vriendin en ik alles tegen elkaar zeggen zonder dat iemand anders het begreep. We konden het ook razendsnel en ik kan het nu nog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...als 10-12 jarige schreef ik geheimtaal samen met mijn vriendin... het was een soort van fonetische schrift...voor iedere medeklinker hadden we een eigen teken ontworpen, ze leken een beetje op hebreeuwse lettertekens... en de klinkers waren gebaseerd op steno (van mijn moeder geleerd die in de oudheid secretaresse was)...
we zijn weken bezig geweest om het schrift te ontwerpen en te verfijnen en in het geheim op te schrijven en dan wel zo dat nieuwsgierige broertjes er niets van konden snappen...
uiteindelijk hebben we wel wat geheime documenten en brieven geschreven, maar na een tijdje is het toch in het vergeetboek geraakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een gebarentaal met handen. Volgens mij lijkt ie best op die wat doven gebruiken. We hadden ook voor elke letter uit het alfabet een gebaar. Doven hebben ook voor woorden gebaren, zodat je niet alles hoeft te spellen, geloof ik, maar zo advanced waren we niet in onze pubertijd.

Toegevoegd op 18-05-2009 14:01:48
Hmm, is niet een geheimschrift, maar geheimtaal, was ik vergeten te vermelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets heb ik ook een tijdje gebruikt samen met een vriendje, gebaseerd op duikersgebaren (dus meer een gebaar per uitdrukking).
Euh... Ja, en ja. (Erg flauw, ik weet het).

Serieus: meerdere zelfs.
Eentje was: runen schrijven, om het woord Nederlands dan wel Frans schrijven, en dan ook nog eens alles achterstevoren. (Ik kan me nu haast niet meer voorstellen dat ik dat toen vloeiend kon, overigens).

Maar ’t was natuurlijk vrij eenvoudig te kraken, als je eenmaal de runen kan lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel een geheimschrift als een taal, ook eentje in het Latijnse schrift trouwens. Het schrift bestond uit 35 letters en had eigen leestekens.