Na de o, u en a spreek je de c uit als k, maar wat is de regel voor dubbel c? Waarom spreek je bijvoorbeeld accesoires anders uit dan acceptatie???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Antwoorden (3)

Accessoires is een Frans woord en wordt op de Franse wijze uitgesproken. Acceptatie komt vanuit het Engels en wordt op de Engelse wijze uitgesproken.
Iedere taal heeft leenwoorden uit andere talen en de uitspraken zijn veelal overgenomen van de oorspronkelijke taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Accessoires wordt ook wel uitgesproken als "akseswares", welke uitspraak het Frans volgt ("akseswaar"). Meer algemeen echter is "asseswares".

Waarom de meerderheid "asseswares" zegt is niet bekend. Maar dat is taal voor je, niet altijd even logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het late Latijn was er al de neiging om de c uit te spreken als s. Oorspronkelijk werd de c uitsluitend uitgesproken als k. Zie ons leenwoord keizer, dat uit Latijn caesar komt.

Het latijn is afgesplitst van het keltisch, en daar is het nog steeds zo dat de c uitsluitend als k wordt uitgesproken.

In de noordelijke dialecten van het Frans ging deze ontwikkeling door. Zo zie je chateau ontstaan uit castellum. Ook in acceptatie zie je de sterke neiging om van alle c's een sisklank te maken.

Ook in andere talen komt dit voor. Zo zeggen wij sjiena (China), maar de provincie waar deze naam vandaan komt, heet Qin, met een k dus.

In de woorden zit dus heel veel geschiedenis verscholen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaas, ik begrijp niet wat je bedoelt met dat het latijn is afgesplitst (?) van het keltisch? Dat waren toch twee verschillende talen? En wat de uitspraak van een chinese 'letter' betreft, uh..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Nederlands, Latijn, Grieks, Iers, Keltisch enz. zijn allemaal talen uit de grote groep van Indo-europese talen. Deze zijn ontstaan in Anatolie en verbreid door de uitvinding van de landbouw.
Zo is er goed te volgen, welke weg de volkeren hebben afgelegd. Ergens meer dan 3000 geleden spraken de voorouders van de Romeinen en van de Kelten nog eenzelfde taal, en deze splitsten zich daarna van elkaar af. Dus na deze splitsing, ontstond de neiging van van een c een s te maken. In het Keltisch is deze altijd een k gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, dat is ook zo. Het woord splitsen bracht me in de war,( en afsplitsen bracht me nog erger in de war en van elkaar afsplitsen deed mijn hoofd tollen ). Het lijkt me meer een ontwikkeling die voortkwam uit het zich ergens voor langere tijd vestigen van bevolkingsgroepen.