waarom hebben sommige betekenissen meer woorden? bv gapen/geeuwen en blijkbaar/kennelijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt het andersom: Waarom hebben sommige woorden meerdere betekenissen.
itsme
13 jaar geleden
eigenlijk: waarom bestaan er synoniemen

Het beste antwoord

Dat is de rijkdom van de taal.
Dichters profiteren hiervan, want het vergroot hun mogelijkheden. Ook schrijvers die graag mooie zinnen maken, vinden het ene woord mooier klinken in een zin dan het andere.

Maar vaak zijn er ook nuanceverschillen. Maar dat is natuurlijk ook heel subjectief. Mijn taalbeleving is weer anders dan de jouwe.
In de voorbeelden die jij noemt, proef ik (en dat is dus heel persoonlijk!) toch verschillen.

Ik ben meer overtuigd dat de boodschappen bij ALDI goedkoper zijn als bij AH als er staat:
"kennelijk zijn de boodschappen bij Aldi goedkoper als de boodschappen bij AH......"
dan "blijkbaar zijn de boodschappen......"
En geeuwen vind ik veel uitbundiger dan gapen.
Om het wat overdreven te zeggen: gapen is noodzakelijk, en geeuwen is aanstellerij :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij zijn hebben woorden pas een bepaalde betekenis als ze in een context/situatie gebruikt worden. Zelden of nooit hebben twee of meer woorden gelijke betekeniswaarde of gevoelswaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je ook nog klaarblijkelijk....Dat is het leuke aan onze taal, er zijn zoveel synoniemen voor hetzelfde woord
dit zijn dus gewoon vaststaande woorden met dezelfde betekenis. Alleen worden ze in een bepaalde schrijftaal gebruikt zoals bijv.'feestje, partijtje, party'. Betekenen allemaal hetzelfde maar bij kinderen spreekt men van een partijtje, bij jongeren van een party en in de volksmond is het al gauw een feestje. Zo heb ik me zelf wel eens afgevraagd wat het verschil is in onkosten en kosten. Het kost allebei geld en onkosten wegen niet zwaarder dan kosten als je het kwijt bent aan iets. Ik denk dan maar dat het waarschijnlijk onkosten zijn als het door een bedrijf opgevoerd wordt in hun boeken en kosten voor iemand die geld heeft uitgegeven aan iets, hoewel het ook' moeite kan kosten' dan kost het je weer geen geld maar inspanning. dat kan dan weer geestelijk of lichamelijk zijn, maar het kost je wat. Je gebruikt iets van wat je hebt. Als je over taal gaat doordenken kan je zo ver gaan, zodat het eigenlijk heel logisch is dat ze er een wetenschap van hebben gemaakt en omdat taal zo leeft en verandert raken ze hier nooit op uitgestudeerd. Leuk hè? Hebbelijkheden/ onhebbelijkheden is ook zo iets, ze lijken tegengesteld maar in feite zijn het allebei eigenaardigheden of hinderlijke eigenschappen, net als guur en onguur. Het is allebei rot weer. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn in elk geval synoniemen en die zijn er in elke taal om het makkelijker te maken want als je de betekenis van een woord niet kent, speur je in het woordenboek en een ander woord voor hetzelfde woord ken je dan waarschijnlijk wel.
amc