Wat is eigenlijk "gedogen" ?

Volgens mij is gedogen iets toestaan wat eigenlijk niet mag!!! Waar komt de kreet "gedoogbeleid" dan vandaan?
Dit dan toch verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Het beste antwoord

Ook weloogluikend toestaan met dien verstande dat achteraf altijd kan worden teruggegrepen op het verbod.
Gedoogbeleid is dan over de gehele linie oogluikend toestaan dat iets wat niet mag niet wordt bestraft.
Daarom Is het eigenlijk ook een zwakte, iets mag niet en zal bij overtreding al dan niet in lichte of zwaardere maten moeten worden bestraft. Bij de opsporing kan men dan ook beter ophouden als iets toch gedoogd wordt. Bij softdrugs zit m daar het probleem. Door oogluikend toe te staan dat het wordt gebruikt en dus ook gekocht, maar het verbod om het te verkopen aan de handelaar en het te produceren handhaaft ontstaat er een marktwerking die de prijzen opdrijft vanwege het risico, omdat het nog steeds illegaal is en dus strafbaar.
Jammer voor de kleine goedwillende thuistelertjes die het eigenlijk allemaal goed bedoelen en niet die rommel (gif) van de criminele organisaties willen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het toelaten.... er niet tegen ingaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
De wet (die het verbiedt) niet toepassen...

Ja, de wet niet handhaven... notabene als overheid, dat is een scheve schaats rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets dat eigenlijk niet mag (zoals blowen op straat), maar toch door de vingers wordt gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedogen betekent toestaan,terwijl het eigenlijk niet zou mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedogen = erkennen dat er geen middelen beschikbaar zijn om er tegenop te treden, waar dat echter vanuit maatschappelijk oogpunt wel gewenst zou zijn. En dan die erkenning te formaliseren door te uiten dat er niet tegenop getreden zal worden.

Is dat ‘verkeerd’? Het punt is: als je die middelen toch beschikbaar zou stellen, zouden er voor grotere wandaden minder middelen overblijven om die aan te pakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opzoeken: gedogen
Link: http://www.encyclo.nl/begrip/gedogen
gedogen
Uitspraak: xəˈdoxə(n) (gedoogde, heeft gedoogd) Werkwoord niet optreden tegen iets wat eigenlijk niet mag. Synoniem: dulden `het gedogen van softdrugs voor persoonlijk gebruik` '
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/gedogen

gedogen
Uitleg: oogluikend toelaten wat eigenlijk onwettig is
Meer algemene term: overheidsbeleid
Zie ook: zero tolerance
Rubriek: S13.4 overheidsbeleid '
Gevonden op http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/ged

Gedogen
Minder specifiek: Bestuursrecht. Zie ook: Gedoogbeleid. Externe bronnen: Gevonden op http://thesaurus.politieacademie.nl/word

gedogen
tolereren, dulden, toelaten, toestaan, verdragen, veroorloven '
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/gedogen

gedogen
1) Accepteren 2) Dulden 3) Tolereren '
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedogen is inderdaad iets toestaan wat eigenlijk niet mag, maar dan is dat gedogen nog niet automatisch "verkeerd". De een zal het verkeerd vinden en de ander vindt het prima.

Als de wet tot op de komma nauwkeurig gehandhaafd wordt (dat wil dus zeggen direct en zonder uitzondering straf of boete) dan is het mogelijk dat burgers vinden dat ze in een politiestaat leven.

Bovendien moet een wet ook een doel hebben. Sommige wetten zijn wat achterhaald, en ingehaald door de maatschappelijke realiteit. Als er geen duidelijk doel is, d.w.z. de maatschappij gaat er niet met sprongen op vooruit, als er direkt wordt ingegrepen, zijn de belangen te gering.

Ook heeft het te maken met de praktische realiteit.
In de verkeerswetgeving staat duidelijk dat een voetganger niet schuin de straat mag oversteken. Als die wet gehandhaafd moet worden, dan zullen we 3 maal zoveel agenten nodig hebben als nu. Want werkelijk niemand houdt zich daar aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de wet iets verbiedt kan het Openbaar Ministerie een overtreder strafrechtelijk vervolgen. In dat geval kan een veroordeling volgen.

Het Openbaar Ministerie kan om verschillende redenen besluiten om bepaalde (lichtere) vergrijpen niet te vervolgen. Zij maakt hiervoor richtlijnen waardoor een 'gedoogbeleid' ontstaat. Een voorbeeld hiervan is dat het Openbaar Ministerie je niet zal vervolgen indien je een hennepplantje in je huiskamer hebt staan. Dus ondanks dat de wet het bezit hiervan verbiedt zal de officier van justitie van het OM je hierom niet vervolgd worden. Je mag hier als burger op vertrouwen omdat dit vast is gesteld in een richtlijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikte toepassing van een wet kan onredelijk zijn. Zie hierboven. En handhaving van een regel (dus optreden tegen een overtreder) is meestal een bevoegdheid van een bestuursorgaan, geen plicht. Het mag, maar moet niet.
Maar willekeurig wel of niet optreden tegen overtredingen is natuurlijk oneerlijk. Vandaar het gedoogbeleid: als een regel in bepaalde gevallen moeilijk te hanteren is, dan moet een bestuursorgaan die gevallen omschrijven en zichzelf opleggen (want dat is beleid) alleen in díe gevallen, en onder bepaalde voorwaarden, af te zien van handhaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gedogen
tolereren, dulden, toelaten, toestaan, verdragen, veroorloven '
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/gedogen

gedogen
1) Accepteren 2) Dulden 3) Tolereren '
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedogen kun je van alles, zonder kleur te bekennen of je het goed vindt of niet. Het gedogen houdt dus op als de gedogende partij het niet meer goed uitkomt.

Daarom deugt er geen klap van onze komende overheid.
De overheid is afhankelijk van een gedogende GW (de PVV bestaat niet, is immers maar een man). Als het hem niet meer zint, gedoogt hij even niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedogen klinkt als een verbuiging van (niet) deugen.
En daar komt het eigenlijk ook op neer.