waarom wordt tezamen met een z geschreven en niet met een s?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

Tezamen is ontstaan uit te en zamen: vroeger werd te zamen geschreven. Inmiddels is de combinatie zo ingeburgerd dat deze aaneengeschreven wordt: tezamen.

De verwarring over de z of de s is te verklaren, doordat tezamen 'samen' betekent en we tezamen ook uitspreken als [tesamen]. Het woord samen is echter pas ontstaan toen te zamen steeds meer zonder de eerste e werd uitgesproken; de z werd toen automatisch een scherpe s: [tsamen]. Uiteindelijk verdween de t, en bleef naast tezamen de vorm samen over.

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb tesamen en tezamen ingetypt bij Google en bovenstaand antwoord gekregen via de link. 'Stukje cake' om zelf te doen, maar wilde ik ook wel doen hoor ;-). Stukje service om 0:38 's nachts en voor jou: gemak dient de mens haha.