Wanneer gebruik je 'in lopen' en wanneer 'inlopen' in een zin?

Weet jij het antwoord?

/2500

Onvoltooid verleden tijd (ovt) Deze geeft een handeling weer die in het verleden plaatsvond, en waarvan het `afgerond zijn` niet nadrukkelijk aanwezig is. ik liep in jij liep in hij liep in wij liepen in jullie liepen in zij liepen in Voltooid verleden tijd (vvt) wordt gebruikt voor handelingen die vanuit het verleden gezien in het verleden plaatsvonden en al afgerond waren. ik was ingelopen jij was ingelopen hij was ingelopen wij waren ingelopen jullie waren ingelopen zij waren ingelopen Onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd (ottt) Deze tijd geeft een handeling weer die in de toekomst plaats zal vinden. ik zal inlopen jij zult inlopen hij zal inlopen wij zullen inlopen jullie zullen inlopen zij zullen inlopen Voltooid tegenwoordige toekomende tijd (vttt) Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in de toekomst plaatsvinden en afgerond zijn. ik zal ingelopen zijn jij zult ingelopen zijn hij zal ingelopen zijn wij zullen ingelopen zijn jullie zullen ingelopen zijn zij zullen ingelopen zijn Onvoltooid verleden toekomende tijd (ovtt) Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaats hadden kunnen vinden. ik zou inlopen jij zou inlopen hij zou inlopen wij zouden inlopen jullie zouden inlopen zij zouden inlopen Voltooid verleden toekomende tijd (vvtt) Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaats hadden kunnen vinden en afgerond zijn. ik zou ingelopen zijn jij zou ingelopen zijn hij zou ingelopen zijn wij zouden ingelopen zijn jullie zouden ingelopen zijn zij zouden

Bronnen:
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/inlopen

"in lopen" gebruik ik nooit, dat bestaat ook niet echt (tenzij je vraagt welke letters er in lopen zitten). Google maar eens op de woorden in lopen, dan zullen alle resultaten inlopen tonen. Dus je gebruikt altijd inlopen.

Inlopen: 1 naar binnen lopen 2 inhalen: een achterstand ~ 3 prettig zittend maken door erin te lopen: nieuwe schoenen ~ || er ~ gefopt worden In lopen: Dat zijn gewoon twee losse woorden die je tezamen natuurlijk wel gewoon kan gebruiken.

Bronnen:
www.vandale.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100