Als het 00:30 is, noem je het dan de nacht van de afgelopen dag (bijvoorbeeld maandagnacht) of van de komende dag (dus dinsdagnacht)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Maandagnacht

De meeste mensen beschouwen de nacht als de afsluiting van de dag en breekt de volgende dag voor hun gevoel pas 's ochtends vroeg aan. Vanuit die redenering is het niet gek dat maandagnacht wordt geïnterpreteerd als 'de nacht na maandag'.

Maar volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om 12 uur 's nachts. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint dus dinsdagnacht te noemen.

Gezien de mogelijke verwaring is het het beste om te spreken van de nacht van maandag op dinsdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb het dan meestal over de nacht van maandag op dinsdag
(of in het geval ik het vandaag zeg, dan heb ik het over vannacht)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou zeggen maandagnacht
fremar
13 jaar geleden
Ik zeg dan vanacht om half 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe onlogisch ook als er op dinsdag om 00:30 iets gebeurt spreekt men in de spreektaal van maandagnacht. dinsdagnacht heeft betrekking op woensdag heel erg vroeg.

het meest correcte lijkt de nacht van maandag op dinsdag. maar dat klopt net zo min. om 00:30 is het gewoon dinsdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jarenlang nachtdiensten gedraaid en de eerste nacht kwamen we op zondagavond om 23:00 uur op.
Dan gingen we toch echt de maandagnacht tegemoet en NIET de zondagnacht, want zoals eerder gesteld: het nieuwe etmaal begint om 00:00 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! En je spreekt trouwens over 'oudjaarsavond' en 'nieuwjaarsnacht'.
sterredag
13 jaar geleden
Officieel is het dan dinsdag nacht, bij nieuwsberichten is het dan ook dinsdag nacht, voor de tv is het altijd lastig want daar staat de nachtprogrammering bij de afgelopen dag, dus maandag nacht, in de spreek taal is het vaak door elkaar de een zegt dit, de ander dat. en gebruiken het slaap moment als scheiding. Denk aan begrippen als morgen en gisteren als je nog wakker ben op dat moment. dus voor de duidelijkheid zeg je gewoon de nacht van maandag op dinsdag
meestal praten ze zo in de nacht van maandag op dinsdag dus de nacht van maandag. voor mij begint de dag wanneer ik ' s ochtend wakker wordt rond 7:00 uur.