Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Het gezegde is waarschijnlijk ontstaan bij iemand die vond (geen vindt. want het bestaat ongetwijfeld al langer dan een mensenleven) dat mensen zich niet opvallend of afwijkend moeten gedragen.
Hetzelfde als bij : " Doe toch normaal " .
Hiermee wordt de ander geacht zich aan te passen aan de algemeen geldende norm voor wat ' normaal' is.
Voorts bevat het gezegde nog de suggestie dat menselijk gedrag sowieso geneigd is tot ' gekte ' .
Dit is vanuit een algemeen perspectief gezien.
In wezen is het dus een normatieve uitspraak waarbij , schat ik in, ook dikwijls bedoeld wordt ( dan is het vanuit persoonlijk perspectief) dat de ander zich niet anders moet voordoen dan hij is. Of, dat de persoon in kwestie , zelfs als ie zich koest houdt, al gek gedrag vertoont vergeleken bij anderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een andere uitdrukking is: "Heb je ooit een normaal mens gezien, èn, beviel het?". Het betekent dat iedereen wel iets heeft wat gek is; iemand die niks raars heeft is vervelend saai. Soms denkt iemand er even uit te moeten springen door extra gek te doen, en die wordt dan met het gezegde weer met beide benen op de grond gezet. Het is niet nodig om je anders dan anderen te gedragen want je bent al een uniek mens.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Dat je jezelf moet zijn.
En dat je niet groter of beter voor hoeft te doen als je eigenlijk bent.
Dus jezelf zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent dat men niet houdt
* van mensen die anders zijn
* van mensen die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken
* van mensen die er uit springen
* van mensen die opvallen

etc. etc.

Men bedoelt: doe maar gewoon, net als iedereen,
houd je rustig, val niet op, want dat vinden wij niet leuk.
Gek doen hoort niet. Gewoon is al gek genoeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk bedoelt men:

Doe precies zoals ik, want ik kan er niet mee omgaan dat mensen verschillend zijn en jij moet je daaraan aanpassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding