Waarom noemen ze Rotterdam "Rotjeknor?

het lijkt mij geen afkorting..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.2K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rotjeknor als bijnaam voor Rotterdam komt uit de volkstaal. Taalkundigen hebben in het verleden de volkstaal nooit echt goed gedocumenteerd. De oorsprong van Rotjeknor is daardoor niet meer te achterhalen.

Wat wel bekend is, dat Rotjeknor vooral gebruikt wordt door mensen van buiten Rotterdam en dat het iets neerbuigend heeft. Als Rotterdammers het gebruiken, dan is het vaak gekscherend bedoeld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
In het boekje "De terugkeer van Opoe Herfst" werd geschreven over bijnamen van Rotterdam: Rotjeknar, Rotjeknor,Steenbergen aan de Maas, zo genoemd na het bombardement van 14 mei 1940, Little London, en Koningin van de Maas. Wij hebben niet kunnen achterhalen hoe de naam Rotjeknor precies is ontstaan. Ook kenners van het Rotterdamse dialect zoals Jan van Oudenaarden, weten het niet precies. Indien u toch verder wilt gaan zoeken, zult u waarschijnlijk moeten gaan speuren in het Gemeentearchief van Rotterdam.