Wat is het verschil tussen:"Ik heb leren zwemmen" en "Ik heb zwemmen geleerd"?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of ik heb geleerd te zwemmen....
Wat is volgens jou het verschil? Want in beide zinnen is het duidelijk dat je geleerd hebt te zwemmen.
Amadea
7 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat zwemmen een schoolvak is en je daar huiswerk voor krijgt. Dan betekent "Ik heb zwemmen geleerd" iets heel anders dan "Ik heb leren zwemmen".

Antwoorden (2)

Inhoudelijk hebben ze dezelfde betekenis.

De tweede zou ik echter niet zo gebruiken. "Ik heb aardrijkskunde geleerd" klinkt "gewoon". Bij "ik heb zwemmen geleerd" verwacht je nog een toevoeging. Bijv.: "Ik heb zwemmen geleerd in het Sportfondsenbad". Of: "Ik heb zwemmen geleerd toen ik 6 jaar was".
Computoon
7 jaar geleden
Er is geen verschil. Deze beide constructies zijn alleen te gebruiken bij werkwoorden: ik heb fietsen geleerd, ik heb leren fietsen. Maar: ik heb Engels geleerd, ik heb wiskunde geleerd en niet ik heb leren Engels enz,