Waar ligt de klemtoon bij TomTom? En is het waar dat mensen die bij het bedrijf werken verplicht de klemtoon op de eerste lettergreep moeten leggen?

Ik hoorde dit verhaal onlangs, maar kan er nergens een bron van vinden. Een onbekend broodjeaapverhaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (3)

Dit verhaal klint idd als een broodjeaapverhaal want ik denk niet dat ze arbeidskracht zouden kunnen ontslaan wegens de manier van het uitspreken van de naam van het bedrijf. Simpelweg het is niet waar,

De klemtoon is denk ik zo : Tom-tom
Ik kan me geen andere bedenken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus op de 1e lettergreep? TOM-tom? Want ik zeg altijd tom-TOM
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinker op de tweede lettergreep hoor ik vaker. Lijkt mij ook beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tomTOM hoor je volgens mij inderdaad vaker.
Maar wellicht is de uitspraak regio gebonden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Destroyer: interessant: waarom lijkt het je beter?
@ iHave: ook interessant! Enig idee welke regio welke uitspraak prefereert?
Tom Tom zijn twee aparte woorden en bestaat dus niet uit lettergrepen waar je wel of niet de klemtoon op kan leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel het apparaat dat in je auto helpt je bestemming te bereiken, dat schrijf je aan elkaar, TomTom, dus volgens mij is het één woord. Misschien had ik moeten zeggen: waar ligt het accent, want ook in een frase als "aan elkaar" is er wel degelijk een beklemtoond deel (kaar) en een minder beklemtoond deel, ook al zijn het meerdere woorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap wel dat je het apparaat bedoeld.En het zijn twee woorden anders zou er geen spatie tussen zitten en geen twee hoofdletters hebben .Maar hoe dan ook als ik het hardop zeg is er geen verschil.Jammer dat hier geen geluid bij kan.
De klemtoon ligt op het eerste woord Tom.
Wanneer je het namelijk als Tom TOM uitspreekt, dan kan het worden verward met een slaginstrument dat die naam draagt. Weliswaar aan elkaar geschreven, maar dat hoor je niet als het gezegd wordt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is misschien een goede regel, maar dat betekent niet dat die ook wordt toegepast: er zijn heel veel woorden die hetzelfde betekenen. Ik denk bovendien niet dat er een situatie denkbaar is waarbij er betekenisverwarring zou optreden: "Ik sloeg op mn tomtom in het snelle salsanummer", "ik keek op mn tomtom om te zien waar ik heen ging". Kan prima hetzelfde uit worden gesproken.