Hoe kan deze kwantumverstrengeling-technische zin beter geschreven worden? (Zie rest.)

Deze zin:

"Kwantumverstrengeling kan leiden tot sterkere correlaties die deze bovengrens overschrijden, zodat in experimenten de uitkomsten verschillend zouden zijn als de kwantumverstrengeling klopt dan als één van de lokale verborgen-variabelen theorieën juist is."

Want die zin loopt niet lekker.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumverstrengeling#Achtergrond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ga ik eens over denken en kom met een antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na klopt begint de ellende bij mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, Bushokje ;) Na "klopt" komt het woordje "dan", wat niet bij "verschillend" past.

Het beste antwoord

Zo:

Kwantumverstrengeling kan leiden tot sterkere correlaties die deze bovengrens overschrijden, zodat in experimenten de uitkomsten ANDERS zouden zijn als de kwantumverstrengeling klopt dan als één van de lokale verborgen-variabelen theorieën juist is.

Simpel toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind nog steeds dat die zin niet loopt... :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me korrekt: indien de theorie van de verborgen variabelen juist is leidt het niet to overschrijding want dan wordt deze in de correlatie (de verstrengeling) meegenomen. Spreekt vanzelf.
+ dus: niet prettig lopende " formuleringen" zijn vaak niet te herschrijven omdat er dan ineens iets heel anders kan komen te staan danwel er weer (veralgemeniserende danwel verbijzonderende bijzinnen bij moeten om precies te blijven. "Ingewikkeld" is in dit geval nuance én compressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat loopt er volgens jou niet aan dan? De schrijver bedoelde gewoon "anders" maar gebruikte vervolgens het woord "verschillend", waardoor de zin inderdaad niet liep. Maar door "anders" in te vullen, loopt de zin wel degelijk. Laat ik het zo zeggen: ", zodat in experimenten de uitkomst VERSCHILLEND zouden zijn als A klopt, dan als B klopt." Dat loopt niet, vanwege het woord verschillend, dat je niet gebruikt in combinatie met de later volgende "dan". Dus schrijven we het zo: ", zodat in experimenten de uitkomst ANDERS zouden zijn als A klopt, dan als B klopt." Nu loopt het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, ik snap de zin nog steeds niet... :P
Misschien moeten ze hem in twee hakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dan? Kwantumverstrengeling kan leiden tot sterkere correlaties die deze bovengrens overschrijden. Daardoor kunnen, als de kwantumverstrengeling klopt, in experimenten de uitkomsten anders zijn, dan wanneer één van de lokale verborgen-variabelen theorieën juist is. De dure woorden maken het zinsverloop onduidelijk, maar als je ze vervangt door A, B, C, dan zie je het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien je laatste reactie een juiste vertaling is, waar ik even van uit ga, dan lijkt dit me het beste antwoord. In elk geval is die laatste reactie beter te begrijpen dan de te lange/ingewikkelde zin.

Andere antwoorden (2)

Inien er verborgen variabelen zijn en de theorie betreffende verborgen variabelen is juist dan kan een verstrengeling een hogere correlatiewaarde als uitkomst hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou "dan" vervangen door "oftewel" .